Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

Ogilvy Social.Lab belegt voor Deutsche Bank

Zondag 29 November 2020

Ogilvy Social.Lab belegt voor Deutsche Bank

Momenteel stelt Deutsche Bank haar investeerders in staat om op onpartijdige wijze toegang te krijgen tot de beste financiële producten, met inbegrip van de ‘ESG’ producten. Om die in de verf te zetten besloot de bank haar spots te richten op Belgische ondernemers die rechtstreeks of onrechtstreeks gefinancierd worden door de duurzame beleggingen van haar klanten.

“ESG-producten beantwoorden aan welbepaalde criteria inzake milieu, maatschappij en goed beheer”, aldus Denis Henet, head of communication van Deutsche Bank Belgium. “Sinds een tiental jaar zijn ze als complementair product geïntegreerd in het bankaanbod, maar ze worden vaak in vraag gesteld, want hun performantie is onvoldoende bekend.”
 
De uitdaging voor Deutsche Bank bestond er dus in haar ESG-aanbod op de markt te positioneren en daarin verder te gaan dan generieke beloftes, zoals het veiligstellen van de toekomst van onze kinderen, de planeet en de samenleving. “Ons onderzoek toont een kloof tussen wat mensen doen in hun leven en de positionering van de verschillende merken”, vervolgt Denis Henet. “Dankzij duurzame beleggingen die geselecteerd worden bij de best gereputeerde beheerders op de markt en door haar internationale aanwezigheid, kan Deutsche Bank ze helpen om een grootschaligere impact te hebben, zowel op globaal als op lokaal niveau.”
 
Vandaar de briefing aan Ogilvy Social.Lab: Deutsche Bank positioneren in het ESG-universum door jongere mensen en meer ervaren beleggers te tonen dat dit soort beleggingen dankzij de vele producten en de internationale impact ook een concrete motor voor verandering in het leven van de mensen kan zijn.
 
“In een onzekere periode als deze staat het publiek steeds kritischer tegenover wat het ziet en hoort”, vervolgt Alex Hardouin, de strateeg van Ogilvy Social.Lab. “Het wantrouwen tegenover instellingen, media en merken, en dus ook banken die mensen al te graag verketteren, piekt. Om niet te vervallen in de traditionele stockfoto’s van windmolens en kinderen die tussen de klaprozen rennen, wilden we feiten en cijfers tonen.” Het bureau wilde met andere woorden concreet de positieve impact van duurzame beleggingen op de planeet tonen. Dat deed het met mannen en vrouwen die daar met de steun van deze beleggingen elke dag aan werken. Zo krijgen de bestaande beleggers een beeld van waartoe ze bijdragen en kunnen potentiële beleggers aangemoedigd worden.”
 
“Uiteindelijk is de bank slechts het verbindingsstuk dat beleggers in staat stelt bij te dragen aan het uitrollen van ESG-projecten”, vervolgt de strateeg. “Daarom biedt het idee dat we ontwikkelden hun de mogelijkheid letterlijk in de projecten te duiken en te zien dat ze op hun manier kunnen helpen om de situatie te veranderen.”
 
Om alles nog tastbaarder te maken, ontwikkelde Ogilvy Social.Lab intern drie filters die de reële impact van de duurzame en vooral lokale projecten tonen via augmented reality. “Met deze communicatietools is Deutsche Bank letterlijk het medium geworden van de ecobloemist Boeket de Fleurs, van de bioboer Les Fraises d’Adam en de vereniging Reforest’Action”, aldus een blije Bill Bilquin. “Dankzij deze AR-filters tonen we op een ludieke manier de impact van de beleggingen, met cijfers en concrete resultaten die voorgesteld worden op 3D-platen.”
 
Elk thema wordt ontwikkeld met een specifieke aanpak naargelang de doelgroep. Dat gebeurde in innoverende, belevingsgerichte en immersieve formats. Naast Augmented Reality werd ook 360°-video ingezet, alsook Instant Experience en Instagram TV. “Er hoort ook een magazinepersluik bij, met digital bannering en POS”, besluit account director Sabrina Schuller. “In print kunnen de lezers de key visual in de vorm van een QR code scannen. Dan komen ze terecht bij de Instant Experience van de social funnel. Die neemt ze mee naar het hart van het project en zijn concrete, positieve impact.”
Assets :
Credits :
  • Client : Deutsche Bank
  • Contacts : Denis Henet, Nicolas Seutin, Philippe Etienne, Thomas Servais
  • Agency : Ogilvy Social.Lab
  • CD : Gregory Ginterdaele
  • Creation : Sébastien Stevens
  • Creation : Bill Bilquin
  • Creation : Pieter Decanniere
  • Account Team : Sabrina Schuller, Marie Buyens, Augustin Hoet, Louka Vandenberghen
  • Strategy : Alex Hardouin
  • Social Media Strategy : Pierre Quievreux, Rogin Roldan
  • Design : Sadaf Naqui, Xavier Vanderplancke, Lara Silber
  • Film Production Company : Friction Productions
  • TV Producer : Sofie Van de Wauwer