Fr

WHAT’S UP IN... DOOR DPG MEDIA

Trust omarmen als adverteerder, een no-brainer, door Bernd Strauven (Advertising Researcher, DPG Media)

Woensdag 13 September 2023

Trust omarmen als adverteerder, een no-brainer, door Bernd Strauven (Advertising Researcher, DPG Media)

Professionele nieuwsmedia genieten het meeste vertrouwen en het minste wantrouwen. Bij sociale media is het tegenovergestelde waar. Grotendeels door de content die je op de desbetreffende platformen terugvindt. De consumptie van het mediaplatform kan ook een rol spelen. Maar dat las u enkele weken geleden al, hier op de site van Media Marketing. Of tijdens ons Trust in media webinar, waar onder andere de belangrijkste resultaten van onze nieuwe DPG Media Beats Survey al werden toegelicht.
Die resultaten zijn goed nieuws voor de traditionele nieuwsmedia en daarmee is de kous af, zou je denken. Helaas, want er sluimert namelijk wel wat. VTM-nieuwsanker Freek Braeckman haalde het terecht aan in ons webinar: 44% van de Belgen vertrouwt het meeste nieuws het grootste deel van de tijd (1), en dat is lager dan enkele jaren geleden. Er is wel sprake van een hobbelig parcours, maar rooskleurig oogt het niet direct.
De socialemediadynamiek
Hoe komt dat? Volgens Freek is er geen eenduidig antwoord, maar kan je niet naast de komst van sociale media kijken. Ze hebben het voordeel van de snelheid, aanbod en de keuze. Daarom gebruikt ondertussen 52% van de Vlamingen sociale media minstens wekelijks als nieuwsbron (2). Maar tegelijk maakt een groot deel zich zorgen over de betrouwbaarheid, mede door de verspreiding van soms zeer gekleurd nieuws. Of erger, de verspreiding van nepnieuws en desinformatie, vaak als objectief nieuws voorgesteld ten voordele van de eigen agenda. Freek haalde een mooi voorbeeld aan van oorlogsbeelden die op X of het vroegere Twitter rondgingen. Alleen bleken ze te komen uit … een videogame.

Daar stopt het echter niet: sociale media bedreigen het vertrouwen in nieuwsbronnen in het algemeen en er is het vermoeden dat dit ook afstraalt op traditionele nieuwsmedia, aldus Freek. Geen goed nieuws dus. Ook de Edelman Trust Barometer, dé referentie qua trust onderzoek, laat zien dat onze samenleving kampt met een groeiende trust gap in media en andere maatschappelijke instellingen.
Eén van de redenen volgens Edelman? Fake news en sociale media:
“Media traditionally “mediated” between those making important decisions or pronouncements at the top of society and those who would be affected by them. You read or heard or saw that mediation through a news brand such as the BBC or NBC or The Wall Street Journal or Bild or Xinhua, which you knew and whose reputation you knew. They might have an agenda, they might be careless with the facts, but if you knew what you were drinking, you knew what risks you were taking. That no longer applies when most people find news through search engines or on the newsfeeds of their social media sites.” - Edelman Trust Barometer: 20 years of Trust
 
Het contrast met traditionele nieuwsmedia is groot: het is voor die media namelijk van vitaal belang om betrouwbaar nieuws te brengen, omdat ze een zo groot mogelijke groep mensen willen aanspreken die vandaag én morgen hun nieuws willen blijven consumeren.
 
Gelukkig ziet Freek ook geruststellende signalen: als het erop aankomt grijpt de consument terug naar betrouwbaar nieuws. Zo zien we heel duidelijk dat kijkdichtheid van het TV-nieuws of de afgesloten krantenabonnementen stijgen in tijden van onzekerheid of crisis. Denk bijvoorbeeld aan de corona pandemie of de oorlog tussen Rusland en Oekraïne.
Trust en ad effectiveness gaan hand in hand
Als adverteerder denk je nu waarschijnlijk: interessant, maar wat heeft dat met mijn campagnes te maken? Het antwoord: als adverteerder kan je je merk niet alleen verbinden aan een betrouwbaar mediamerk. Trust heeft ook gewoon een impact op ad effectiveness
 
Een kleine bloemlezing:
  • Advertenties krijgen meer aandacht op websites met een hogere betrouwbaarheid (3) 
  • Er is meer engagement met advertenties in een vertrouwde mediaomgeving (4)
  • Meer vertrouwen in mediaplatformen zorgt voor meer vertrouwen in de reclame die er verschijnt (5)
  • Betere recall, recognition en boodschapoverdracht scores bij betrouwbare nieuwsomgevingen (6) 
  • In een premium omgeving wordt reclame onder andere beter verwerkt en zorgt ze voor meer engagement (7) 
(Her)bekijkt u graag het volledige webinar over Trust? Dat kan hier.
Druk druk druk? De belangrijkste fragmenten vind je ook hier

Bronnen:

(1) Digital News Report 2023
(2) Statistiek Vlaanderen - Nieuwsgebruik
(3) Lumen & DPG Media - Trust in sites & Attention for ads
(4) Facebook experiment: the added value of media brand, DPG Media, 2019 - via www.trustinmedia.nl
(5) Havas Trust in News, Halo Effect - via www.trustinmedia.nl
(6) NRC & DVJ Insights: Feitelijk betrouwbaar - via www.trustinmedia.nl
(7) IAS Integral Ad Science The Halo effect, Ad environment & Receptivity - via www.trustinmedia.nl
Freek Braeckman: presentation Trust in Media Webinar DPG Media Advertising

Archief / WHAT’S UP IN... DOOR DPG MEDIA