Fr

AWARDS

Cannes Lions: Grand Prix voor Decathlon en Gold voor Volvo

Donderdag 23 Juni 2022

Cannes Lions: Grand Prix voor Decathlon en Gold voor Volvo

De laatste Belgische Grand Prix op de Cannes Lions dateerde van 2010, toen Happiness de ultieme bekroning pakte met 'IQ Font' voor Toyota in Design. Twaalf jaar later zetten BBDO en Decathlon de Belgische creatie opnieuw in de kijker met 'The Breakaway'. Dat doen ze in Creative Strategy, met als kers op de taart een Silver er bovenop.  

De activering die al wereldwijd bekroond werd, is het werk van de teams van CD Jan Dejonghe: creatieven Frederik Clarysse en Tom Jacobs, copy director Debby De Ridder voor het podcastluik, in samenwerking met Semetis (media) en Walkie Talkie (PR).
Het is de vierde Grand Prix in de geschiedenis van onze Belgische creatieven (met dank aan onze favoriete archivaris Thomas Danthine). Naast de twee eerdergenoemde, pakte België een GP in 2006 met I Do / LG&F (vandaag FamousGrey) in Direct met 'Cyrill Needs a Job' voor De Tijd en in 1973 dankzij Y&R dat de GP Film won met een spot voor Levi's.  

Last but not least herinneren we eraan dat 'The Breakaway' ook in de finale van de prestigieuze Titanium-competitie staat, waar enkel mortierbrigade ooit won, in 2008 om precies te zijn, met 'Black Boy' voor Studio Brussel...
Geconfigureerde app voor Gold
Om de avond nog feestelijker te maken voor de Belgische festivalgangers wonnen FamousGrey en Volvo de eerste Belgische Gold op de Cannes Lions 2022 - en onze kleine teen zegt ons dat het niet de laatste zal zijn - met 'Volvo Street Configurator' in Creative Commerce. 

Ter herinnering, de creatie kon aanspraak maken op vier Lions, drie in eerder genoemde competitie en eentje in Creative Business Transformation.   'Volvo Street Configurator' is te danken aan creatieven Eva De Jonckheere, Catheline Leroy, Yana Gestels en Zoe De Priester, onder de creatieve leiding van Peter Ampe.

Archief / AWARDS