The Little Voice bedacht voor het Agence Wallonne pour la Sécurité Routière (AWSR) een nieuwe campagne die ons moet sensibiliseren voor overdreven en onaangepaste snelheid. Het creatief bureau van VO Group kwam met een simpel maar eenvoudig concept: dat gebruikt kleren als metafoor voor onze kwetsbaarheid.
“De AWSR wilde een aanhoudend probleem aanpakken: veel mensen rijden te hard of passen hun snelheid niet aan. Dat probleem is verantwoordelijk voor bijna een derde van de dodelijke ongevallen in Wallonië”, aldus Pascal Kemajou, business director van The Little Voice. “De uitdaging is dubbel: enerzijds willen we eraan herinneren dat zelfs een kleine snelheidsvermindering een grote impact heeft op het risico en de ernst van ongevallen. Anderzijds willen we – vooral jongere - bestuurders bewust maken van het belang om hun snelheid aan te passen aan de omstandigheden en aan andere weggebruikers. Dat alles heeft een enkel doel voor ogen: mensen ertoe aanzetten minder hard te rijden, niet uit angst voor een boete, maar uit bewustzijn en gedeelde verantwoordelijkheid. Trager rijden betekent controle houden, je eigen leven en dat van de andere weggebruikers beschermen, zeker de meest kwetsbare.”
Daaruit ontstond de nieuwe campagne die The Little Voice baseerde op een nog nooit geziene aanpak: kleding gebruiken als metafoor voor onze eigen kwetsbaarheid.
Laurie Lacourt, ECD bij The Little Voice: “In samenwerking met de Belgische styliste Alessa Altavita ontwierpen we een reeks kledingstukken die de impact van botsingen bij verschillende snelheden weergeven: 30, 50, 70 en 90 km/u. De stoffen die afhankelijk van de snelheid meer of minder gescheurd bleken, maken de kracht van de botsing én de menselijke kwetsbaarheid zichtbaar.”
In de praktijk baseerde Alessa Altavita zich op gedetailleerde gegevens van het AWSR, gecombineerd met simulatievideo’s die met de software van Houdini gegenereerd werden.
“Houdini is geen AI”, vervolgt Laurie Lacourt. “Het is software voor
3D-animatie, visual effects (VFX), modellering en simulatie, ontwikkeld door SideFX uit Toronto. Het is een van de krachtigste tools ter wereld voor modellering, animatie en simulatie van complexe visuele effecten. In ons geval maakte Houdini het mogelijk om de impact van een botsing bij een bepaalde snelheid – tussen een auto en een voetganger, fietser of ander object – te visualiseren en te modelleren.”
Op basis van deze wetenschappelijke en visuele analyses kon de styliste vervolgens in haar creaties nauwkeurig de vervormingen, spanningen en bewegingen weergeven die bij een botsing ontstaan – en dat bij verschillende snelheden.
“Snelheid is wellicht een van de meest besproken onderwerpen in de geschiedenis van verkeersveiligheidscommunicatie”, besluit de ECD. “Met onze campagne wilden we dit thema benaderen vanuit een nieuwe, gevoelige en universele invalshoek, weg van angst en schokeffecten, en met nadruk op emotie en symboliek. Deze andere, menselijke, poëtische en realistische aanpak geeft nieuwe kracht aan een boodschap die al zo vaak gehoord is.”
De campagne wordt in verschillende fasen uitgerold: ze begon met affiches langs Waalse wegen. Een radiospot en een digitale campagne, voornamelijk bestaande uit video’s, versterken vervolgens de boodschap en bereiken jongere doelgroepen daar waar ze het meest content consumeren.
Tegelijkertijd werd bij de lancering een immersieve tentoonstelling geopend, ondersteund door een persconferentie. Een week lang kunnen bezoekers de collectie beschadigde kledingstukken ontdekken, de bijhorende teksten lezen, en QR-codes scannen om toegang te krijgen tot de campagnevideo’s. Zo wordt bewustwording omgezet in een fysieke ervaring, en krijgt de slogan zijn volle betekenis: hoe sneller je rijdt, hoe kwetsbaarder alles wordt.
Assets :
Credits :
Client: Agence wallonne pour la Sécurité routière (AWSR)
Contacts: Elodie Guidet - Dorothée Melebeck - Audrey Louis
Agency: The Little Voice
Executive Creative Director: Laurie Lacourt
Creative: Danny Vissers, Ramin Afshar, Gino Delben
Client Director: Pascal Kemajou
Strategy: Oussama Laouti
Account Manager: Raphaelle Servais
Director: Guillaume Zhang
DOP: Jean-Victor de Neve
Camera Operator: Diego De Schuyter
Gaffer: Harold de Murga
MUA: Melissa Roussaux
Production radio: Free Son - Pierre Castin
Designer: Alessa Altavilla