Fr

AGENCIES

Publicis Groupe Belgium: what's next?

Vrijdag 10 November 2023

Publicis Groupe Belgium: what's next?

Het nieuws sloeg in als een bom en is beslist alweer een slecht signaal voor de Belgische markt. Dat is trouwens de opmerking die we de afgelopen uren het vaakst te horen kregen.

Want inderdaad, Publicis Groupe is begonnen aan een herstructureringsplan van zijn Belgische bureau. Dat omvat verschillende ontslagen, waaronder die van de twee CEO’s Eva Devos en Karel Vinck, alsook het vertrek van chief media officer Karine Ysebrant, sinds vele jaren de drie pijlers van Publicis Groupe Belgium. Daarenboven is er sprake van een twintigtal ontslagen - zo'n 10% van de mankracht - onder wie heel wat senior profielen die voor productie werkten.
 
Deze herstructurering wordt geleid vanuit Nederland, meer bepaald door Jacco ter Schegget, de CEO van Publicis Groupe Benelux. Bij het afsluiten van dit bericht had nog geen commentaar gegeven over de toekomst van het Belgische bureau binnen de groep. Uiteraard is het eerste scenario waaraan we denken er eentje naar het voorbeeld van dentsu enkele jaren geleden, maar dat wordt ontkend door een bron dichtbij het management met kennis van zaken en zou het gaan om iets heel anders.
 
Ter herinnering, Publicis Groupe Belgium werd dit jaar verkozen tot Media Agency of the Year op de AMMA; het won Bronze op de laatste editie van de Agency of the Year in de gelijknamige competitie en pakte nog de Gold in de categorie Best Place To Work van dezelfde competitie - voor het tweede jaar op rij. Momenteel staat het bureau op kop in het MM Report 2023.

Nog even preciseren dat de groep op internationaal niveau ondanks zijn bovengemiddelde groei (+5,3%) meerdere belangrijke mediabudgetten verloor, waaronder Ferrero en Aldi. Toch zouden de redenen voor dit herstructereringsplan veeleer een neveneffect van de beruchte loonindexering zijn, een factor waarmee heel wat Belgische bureaus dit jaar moeizaam afrekenden. Een van onze contactpersonen in een ander bureau herinnerde ons er terecht aan dat het een element is waarmee internationale klanten absoluut geen rekening houden.

Archief / AGENCIES