Fr


Close

CANNES LIONS 2019

Wang Snee Wang. Pang, door Sam De Win (Prophets)

Donderdag 11 Juli 2019

Wang Snee Wang. Pang, door Sam De Win (Prophets)

In Cannes was het dit jaar al social inclusion en equality wat de klok sloeg. Het was politieke correctheid all over the place! En toch werden de Aziaten schromelijk over het hoofd gezien bij de prijsverdeling dit jaar! Elk jaar weer kijk ik uit naar de Aziatische inzendingen die heerlijk van de pot gerukt zijn. Veel begrijp ik er niet van, maar ze zijn wel altijd grappig. Volwassen mannen verkleed in rupsen. Vrouwen met drie ogen en een man met een mond in z’n achterhoofd. Dat zijn de dingen die ik wil zien in Cannes!

Maar bon, misschien waren er niet zoveel Aziatische inzendingen. Dat kan ook natuurlijk. Feit is wel dat Cannes dit jaar een Amerikaans feestje was. Advertising makes America great again! Mooie campagnes hoor, maar toch wil ik pleiten voor wat meer Aziatische humor de komende jaren. Gewoon al ter afwisseling van die afgelikte Hollywood producties à la Hennessy. Schoon maar geen idee. Gelukkig zorgen de Amerikanen niet alleen voor materiaal zonder idee, ze schenken ons ook de Truth Is Worth It campagne voor NY Times. Knap in beeld gebracht. Copy die exact zegt wat er moet gezegd worden. Geen letter te veel. Echt puik werk.

Jaja, de Amerikanen waren zeer aanwezig en toch komt m’n coup de coeur dit jaar niet uit Amerika. Ook niet uit Azië spijtig genoeg. Maar wel uit Brazilië. Een oorwurm van jewelste. Het behaalde ‘maar’ een Bronzen leeuw in Film Craft maar had gerust wat meer mogen krijgen wat mij betreft. Namasté!

Archief / CANNES LIONS 2019