SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Seen from Space: 1 minuut reclame voor tien minuten tv

Vrijdag 23 November 2018


Seen from Space: 1 minuut reclame voor tien minuten tv
Het Econopolis-verslag van november 2018 dat gewijd was aan de leefbaarheid van de Vlaamse audiovisuele sector, heeft ons soms verwonderd. Dat geldt bijvoorbeeld voor de stelling dat de toename van het uitgesteld kijken de reclameconsumptie drastisch zou beperken. Dat is feitelijk onbetwistbaar, maar de manier waarop het idee werd uitgewerkt, was verbazend.

Voor de tien eerste maanden van 2018 en in vergelijking tot de problematiek ‘reclame versus globaal tv-kijken’ in live en uitgestelde modus, hebben we er dus de gegevens bijgehaald die ons pertinent leken. Niet alleen voor het noorden trouwens. Daaruit blijkt dat in de huidige situatie, de bevolking die door Econopolis als referentie gebruikt wordt – de VVA 18-54 om precies te zijn – respectievelijk 10% (Zuiden) en 12% (Noorden) van hun kijkvolume aan reclame besteden als ze live kijken. Dit cijfer omvat alle vormen van reclame, met inbegrip van sponsoring, op de bestudeerde commerciële zenders. Ingeval van uitgesteld kijken wordt deze proportie ongeveer gehalveerd: 6% (Zuiden) en 5% (Noorden). Als we live en uitgesteld samen bekijken, gaat 9% (Zuiden) en 10% (Noorden) van het kijkvolume naar reclame. Als deze vastgestelde ratio’s standhouden, is het evident dat in een scenario waar uitgesteld kijken 50% van de totale televisietijd zou vertegenwoordigen, er inderdaad veel minder reclamecontacten zouden zijn.

De onopgehelderde vraag is echter of uitgesteld kijken inderdaad tot 50% zal stijgen. Het fenomeen vertegenwoordigt 27% op de commerciële doelgroep in het noorden en nam de afgelopen twee-drie jaar inderdaad serieus toe. Maar we verwijzen toch graag naar het Verenigd Koninkrijk dat veel eerder hiermee begon dan wij en waar de groei van TSV al meerdere jaren sterk vertraagd is. Maar het is maar een vergelijking natuurlijk.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

Vicky Willems en Jean-Marie Margrève (Strategie):

Vicky Willems en Jean-Marie Margrève (Strategie): "Als het hart de richting aangeeft, volgt het hoofd vanzelf"



DOSSIER  



Merit Awards 2019: de laureaten en finalisten  


Dit jaar reikte de jury van de Merit Awards, voorgezeten door Mieke Debeerts (chief customer experience & marketing communications officer, Belfius), aan de zijde van de redactie van de Merit...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Weg met stereotiepe reclame  


De laatste jaren ontstaan nieuwe reclamedynamieken als weerspiegeling van de samenleving. Die werden meer bepaald in gang gezet door groepen als Unilever of P&G en dragen bij om de verschillende...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Luxury: What's in a name?  


Hoe evolueert het aankoopgedrag van consumenten voor luxeproducten? Dat is de vraag die de Luxury Survey studie van Roularta zich stelde. De studie die voor het eerst in 2015 werd gevoerd, kreeg...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier