SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

CIM RAM luistercijfers: MNM volgt StuBru op in het koptrio

Donderdag 23 Augustus 2018


CIM RAM luistercijfers: MNM volgt StuBru op in het koptrio
Het CIM publiceerde zopas de tweede Golf van zijn vernieuwde radiostudie. De cijfers betreffen de periode van 1 maart tot 30 juni 2018.
 
Radio 2 is nog steeds de meest beluisterde zender in Vlaanderen, met een marktaandeel van 31,22% (ipv van 30,5%), goed voor 1.341.290 luisteraars op een gemiddelde dag.
 
Op de tweede plaats vinden we Qmusic dat zijn positie licht versterkt ten opzichte van de vorige golf, met een marktaandeel van 12,60% (ipv 12,40%). De Medialaan-zender bereikt aldus 830.560 luisteraars op een gemiddelde dag. Voor het eerst maakt MNM zijn opwachting in het koptrio, met een marktaandeel van 10,57% (komende van 9,9%) en 696.580 luisteraars.
 
Els Van De Sijpe, manager radio: “MNM bereikte nog nooit zo veel jongeren, bij luisteraars tussen 12 en 24 is het marktaandeel verder gestegen naar ruim 31 procent. Met een actie als Marathonradio heeft MNM ook echt impact op deze groep. Dat weten we uit onderzoek van onze VRT-studiedienst: een derde van alle studenten in Vlaanderen voelde zich door MNM echt gesteund door Marathonradio in de blokperiode.”
 
StuBru zakt dus naar de vierde plaats, met een marktaandeel van 10,33% (ipv 11,2%), waarmee het 629.110 luisteraars bereikt. Daarna volgt Joe met 9,27% (8,9%) en 517.690 luisteraars: dat is het beste resultaat ooit voor de zender bij het grote publiek.
 
Steve Van den Audenaerde, de kersverse Manager Business Development radio bij Medialaan, besluit: “Het marktaandeel van de Medialaan-radio’s op 18-54 stijgt. Met meerdere leiderschapsposities voor Qmusic en een record in marktaandeel voor Joe, bereiken de radiozenders samen wekelijks één op twee Vlamingen. Dat is een uitstekende uitgangspositie voor de dynamiek en de ambitie die de zenders voor het najaar hebben.”
 
Radio 1 heeft dan weer een marktaandeel van 7,89% (ipv 8,4%), goed voor 598.280 luisteraars, Nostalgie van 6,11% (ipv 6,9%), goed voor 441.570 luisteraars. Klara klokt af met een marktaandeel van 2,21% (komende van 2,5%) en 151.540 luisteraars.
 
Nog even preciseren dat alle Nederlandstalige zenders lagere luisteraantallen optekenen dan tijdens de eerste golf.
 
Aan Franstalige zijde bevestigt Nostalgie zijn opmars met de winst van twee punten marktaandeel ten opzichte van de eerste golf van de studie (januari-april). Uitgedrukt in marktaandeel wordt het de nummer een (14,89%). Nostalgie werft het grootste aantal luisteraars en telt er bijna 41.000 meer.
 
Met zijn recordluisterduur (147’, net zoals Contact) staat de zender op de derde plaats inzake dagelijkse reach. Hij bereikt 575.180 luisteraars, minder dan ViVacité (579.300) en Bel RTL (618.140), maar meer dan Contact (531.810).
 
Op basis van zijn marktaandeel behoudt Vivacité zijn tweede plaats en gaat van 14,12% naar 14,50%. In vergelijking tot de eerste golf verliest Contact twee plaatsen en klokt dus af op de derde plaats, met een marktaandeel dat daalt van 14,26% tot 13,77%. Bel RTL gaat een plaats achteruit, maar versterkt zijn marktaandeel lichtjes van 13,12% naar 13,25%. Idem dito voor nummer vijf, Classic 21: die zender versterkt zijn marktaandeel van 10,25% naar 10,66%. Verderop volgen dan NRJ (6,32%), voor La Première (5,49%).
 
Als we kijken naar de daily reach, bereiken de vijf RTBF-zenders meer dan 1,271 miljoen luistraars, voor de twee RTL-zenders (1,080 miljoen) en het duo van de NGroup (879.150) en Fun (192.347).
 
Volgens de RTBF ondergaan de resultaten van La Première (en Musiq’3) duidelijk de impact van de methodologische verandering, meer bepaald wat Brussel en de sociale groepen 1 tot 4 betreft.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

Antoinette Ribas (DDB):

Antoinette Ribas (DDB): "Als we geloofwaardig willen blijven en verbonden met ons publiek, moeten we om te beginnen diversiteit in ruime betekenis en niet enkel inzake sekse aanmoedigen"



DOSSIER  



Profitability Survey 2017 : De groei was van korte duur voor de ACC-bureaus  


Naar jaarlijkse gewoonte verzamelde de Association of Communication Agencies (ACC) de financiële cijfers van zijn leden om de temperatuur van de markt te meten. Het resultaat voor 2017? Een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Forrester maant reclameholdings aan hun businessmodel te herzien  


Kan creatief ondernemerschap het businessmodel van de communicatiebureaus redden? Ted Schadler, VP Principal Analyst bij Forrester, stelt de vraag op de beroemde blog van zijn werkgever en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier