Fr
Close

CANNES LIONS 2018

"Savlon Healthy Hands Chalk Sticks" : de coup de coeur van Wim Demyttenaere (MM)

Donderdag 12 Juli 2018

Leve de ideeën die de wereld verbeteren! Mijn coup de coeur had ik vorig jaar al kunnen vernoemen, want de Savlon Healthy Hands Chalk Sticks haalden op de CannesLions van 2017 verschillende Leeuwen, waaronder uiteraard Product Design. Ik nomineer ze nu omdat ik zo onder de indruk ben van het simpele idee, dat zoveel impact heeft. Omdat het de wereld een stukje beter maakt. En omdat het heilzaam is voor het imago van de sector. Reclamemakers krijgen er zowaar een nobel aura van.
 
Eten met de handen …
Kinderen zitten graag overal met hun pollen aan. Handjes wassen voor het eten is dan ook een gewoonte die elke ouder ter wereld zijn dreumes aanleert. Op het platteland van India is dat handen wassen nog een flink stuk belangrijker dan hier bij ons. Want daar is eten met de handen nog dagelijkse kost. De handen goed wassen, niet alleen met water, maar ook met zeep, is er dan ook van vitaal belang. Om ziektes te vermijden. Of erger.
 
… en schrijven met krijt
Veel Indiase lagere scholen gebruiken ook nog volop krijt en bord. En elke middag voor de lunch spoelen miljoenen kinderen het krijt van hun handjes, zodat ze er schoon uitzien. Maar zonder zeep geen hygiëne. Het idee dat Ogilvy Mumbai voor Savlon (antiseptische farmaceutische producten van de groep ITC) bedacht, was het krijt in de fabriek te vermengen met zeep, zodat de sticks doordrongen zijn van het ontsmettende middel. Resultaat: als de kinderen hun bekalkte handjes onder de kraan houden, beginnen ze te schuimen door de zeep die in de krijtjes zit. Propere én hygiënische handen!
 
Creative Effectiveness Grand Prix
Dat deze campagne vorig jaar al uitgebreid scoort en nu de hoofdvogel afschiet in één van de zwaarste categorieën, is eigenlijk logisch. Want de efficiëntie van een campagne blijkt pas na zekere tijd. De Creative Effectiveness jury was dit jaar ook bijzonder streng. Wie echt het verschil wil maken, moet de zaken anders aanpakken, vonden ze. Dit is dan ook zo veel meer dan een campagne. 
 

Archief / CANNES LIONS 2018