Fr
Close

CANNES LIONS 2018

'Evert_45': de coup de coeur van Griet Byl (MM)

Maandag 9 Juli 2018

'Evert_45': de coup de coeur van Griet Byl (MM)

De GP Entertainment werd dit jaar toegekend aan ‘Evert 45’, een geniale en tot in de kleinste details uitgewerkte creatie van N=5 en Superhero Cheesecake voor KPN, ter gelegenheid van Bevrijdingsdag in Nederland.

Vertrekpunt van de campagne die eerder in eigen land al veelvuldig in de prijzen viel: het feit dat er in onze contreien steeds minder mensen zijn die de oorlog hebben meegemaakt. Bijgevolg dreigen hun vele persoonlijke verhalen te verdwijnen. KPN – dat als Nederlands telecombedrijf het verbinden van mensen tot zijn centrale bedrijfswaarden rekent – vindt dat al deze gebeurtenissen bewaard moeten blijven voor de nieuwe generaties, zodat we nooit de gruwel van de oorlog en de broosheid van onze vrijheid zouden vergeten.

Daarom creëerden adverteerder en bureau een reeks vlogs met het verhaal van Evert, een twaalfjarige jongen in de laatste dagen van WOII, die samen met zijn broer Klaas op zoek gaat naar hun oudste broer Joris die ondergedoken zit. Evert vertelt zijn belevenissen vanuit ’45 aan een denkbeeldige camera, alsof hij een hedendaagse vlogger is, wat uiteraard niet kan, maar geen mens die zich daaraan stoort, integendeel.

In totaal telt de reeks elf onberispelijk geregisseerde, meeslepende video’s – je blijft kijken - met dagelijkse belevenissen geïnspireerd op waargebeurde oorlogsverhalen. Die werden met het oog op de geschiedkundige accuratesse allemaal gemaakt in samenwerking met historicus Joost Rosendael en het Verzetsmuseum. Ze werden verspreid via sociale media als YouTube en Instagram, kregen massaal veel traditionele media-aandacht en werden zelfs opgenomen in het officiële onderwijsprogramma in Nederland. Storytelling zoals die behoort te zijn, als je ’t ons vraagt. Relevant voor de merkboodschap bovendien.

“De grenzen tussen media en categorieën vervagen”, zei de juryvoorzitster achteraf op de persconferentie. “Zowel wat de herkomst van het werk betreft als inzake de precieze definitie van wat een advertentie precies is. Bij het toekennen van de awards hebben we twee criteria gehanteerd: is het merk relevant en voegt het iets toe aan onze samenleving, ons leven, onze cultuur? En dat doet Evert_45 wonderwel!”

Archief / CANNES LIONS 2018