SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Seen from Space: "Internet is the new black" op de radio

Vrijdag 29 Juni 2018


Seen from Space:
Even wat meer uitleg bij het bereikevent van de afgelopen week: de publicatie van de CIM RAM (wat staat voor Radio Audience Measurement). Ook al raadt het CIM af om vergelijkingen te maken, toch willen we even de manieren waarop geluisterd wordt analyseren. Dan kunnen we alleen maar vaststellen dat het luisteren via Internet enorm gestegen is ten opzichte van de laatste vorige meting tijdens het tweede semester van 2017: +49% als we vergelijken op nationaal vlak (en zelfs +53% aan Nederlandstalige zijde). De evolutie is vrij evenwichtig gespreid en betreft zelfs de senioren.

Eerlijk gezegd is het echter moeilijk te geloven dat radio via het internet in een half jaar tijd zoveel aantrekkelijker zou zijn geworden. Er speelt hier dus ongetwijfeld een combinatie van factoren. De kans is zeker klein dat het radioverbruik via internet gedaald is; tegelijk is er zeker ook een effect van de methodologische aanpassing. In zijn opmerkingen bij de nieuwe studiegolf herinnert het CIM eraan dat de enquêtemethode in 2018 diepgaand gewijzigd is, onder andere met een aanzienlijk gedeelte van de interviews online (30%). Ook is er een sterke stijging van het aantal via het internet ingevulde luisterdagboeken. Wat is het aandeel van de trend en wat dat van de methode in deze evolutie: moeilijk te zeggen, maar de thermometer is veranderd, we zullen er moeten aan wennen.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

Michel Dupont:

Michel Dupont: "Er komt wellicht een dag dat adverteerders gaan smeken om op TF1 te mogen."



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier