SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Een wittemannenclub, door Bart Cattaert (MM)

Zondag 27 Mei 2018


Een wittemannenclub, door Bart Cattaert (MM)
De ACC wil diversiteit van etnische minderheden in de reclamesector op de agenda zetten. In samenwerking met Curieus Agency, een pop-up bureau van Belgian Advertising School dat van reclame die representatief is voor de bevolking zijn (tijdelijke) bestaansreden heeft gemaakt, zette het een online mini-onderzoek op poten. Dat moet peilen hoeveel mensen met een andere etnische achtergrond in de communicatiebureaus werken en wat de dieperliggende oorzaken zijn voor mensen met een andere afkomst om niet in de reclamesector te werken.

De ACC vindt dus dat de reclamesector sociocultureel gezien te homogeen is. ACC-voorzitter Erwin Jansen (tevens co-CEO van Wunderman Antwerp) stelt het zo in een interview dat in onze volgende Quarterly verschijnt: “De reclamesector is altijd al een wittemannenclub geweest. De gemiddelde werknemer van een reclamebureau is nog steeds wit, katholiek en komt uit de middenklasse. Dat is onaanvaardbaar in deze diverse samenleving. We werken op massamerken en massamedia, dus vind ik dat we ook de massa moeten vertegenwoordigen.”

Erwin Jansen volgt de richtlijnen van zijn werkgever WPP. De gigant heeft inclusiviteit en diversiteit als een van zijn prioriteiten gesteld en verwacht dat nu ook van al zijn bureaunetwerken. WPP berekende dat in 2017 28% van zijn totale personeelsbestand in de VS en de UK een andere etnische afkomst had (lees, ouders of grootouders van een andere origine). Een nobel streven dus, tenminste als het verder gaat dan het jaarlijks afvinken van bepaalde quota. En misschien behoedt het de wereld wel. Niet alleen maar voor anekdotische communicatieblunders zoals H&M's 'Coolest monkey in the jungle', Pepsi's 'Black Lives Matter' spot met Kendall Jenner, Heinekens 'Sometimes lighter is better' campagne, maar bovenal voor structurele stereotypering in reclame.



ARCHIVE / AGENCIES - COMMUNICATION






INTERVIEW

  Guillaume Boutin (Proximus):

Guillaume Boutin (Proximus): "We willen de digitale gezel van de Belgen worden"



DOSSIER  



Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Influencer marketing: tussen emancipatie en zelfregulering  


Met het oog op meer transparantie publiceerde de FOD Economie half mei een erg strikte richtlijn inzake influencer marketing. Het initiatief werd onthaald op een storm van protest en meteen weer...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier