SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Seen from Space: Naar een stabilisering van de televisiekijkgewoonten in het noorden?

Zondag 6 Mei 2018


Seen from Space: Naar een stabilisering van de televisiekijkgewoonten in het noorden?
We weten dat de Vlamingen eerder dan de Franstaligen (massaal) toegang hadden tot de technologie die uitgesteld kijken mogelijk maakte. De markt is dus rijper in het noorden dan in het zuiden. En de Vlaamse kijkers maken volop gebruik van deze nieuwe vrijheid. Het live kijken is er dus serieus gedaald. Van het eerste trimester van 2013 tot dezelfde periode in 2017 is het met 22,5% gedaald (All 18-54 - Total Day). Het volume dat vastgesteld werd in Q1 2017 is dan weer hetzelfde als dat van Q1 in 2018. Dezelfde vaststelling geldt ongeveer voor Q4 2016 en Q4 2017. De daling lijkt dus stopgezet, tenminste tijdelijk. Wat het totale kijken naar zenders betreft (Live + TSV), dat is tussen 2013 en 2017 slechts met 7% gedaald en blijft ook stabiel tijdens de twee laatste geobserveerde trimesters. Ondanks de vele alternatieven waarover de consumenten kunnen beschikken, toch blijven de traditionele zenders aantrekkelijk. Zeker als je weet dat de mobiele uitrusting ondertussen is blijven toenemen. Het is nog te vroeg om ervan uit te gaan dat de markt matuur is en dat de volumes stabiel zullen blijven. Het potentieel van de SVOD is nog lang niet verwezenlijkt en dat zou een grote impact kunnen verwerven op het kijken naar de zenders dan nu. De situatie is minder positief op de jonge volwassenen (15-34) bij wie de recente trend nog steeds negatief is. Toch is het live televisieverbruik in het noorden op een grote doelgroep als de 18-54-jarigen de laatste zes maanden voor deze eerste keer stabiel na jaren van daling.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

Antoinette Ribas (DDB):

Antoinette Ribas (DDB): "Als we geloofwaardig willen blijven en verbonden met ons publiek, moeten we om te beginnen diversiteit in ruime betekenis en niet enkel inzake sekse aanmoedigen"



DOSSIER  



Profitability Survey 2017 : De groei was van korte duur voor de ACC-bureaus  


Naar jaarlijkse gewoonte verzamelde de Association of Communication Agencies (ACC) de financiële cijfers van zijn leden om de temperatuur van de markt te meten. Het resultaat voor 2017? Een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Forrester maant reclameholdings aan hun businessmodel te herzien  


Kan creatief ondernemerschap het businessmodel van de communicatiebureaus redden? Ted Schadler, VP Principal Analyst bij Forrester, stelt de vraag op de beroemde blog van zijn werkgever en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier