SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Luxembourg Ad'Report: +0,2 % in 2017

Donderdag 26 April 2018


De leden van Espace Pub en Nielsen maakten het overzicht van de bruto reclamebestedingen in het Groothertogdom Luxemburg voor 2017 bekend. De cijfers wijzen op een beperkte groei van 0,21% tot 155,5 miljoen euro op basis van dezelfde perimeter.
 
Per medium stellen we vast dat de dagbladpers zijn marktaandeel licht ziet dalen, van 44,3% tot 43,4%, met een daling van zijn reclame-inkomsten van bijna 2%. De radio verliest 0,5% en vertegenwoordigt een marktaandeel van 16,75%. TV en internet doen het dan weer veel beter: eerstgenoemde gaat 7,6% vooruit en haalt daarmee een marktaandeel van meer dan 9%, terwijl laatstgenoemde groeit met 11,58%. Dat levert een marktaandeel op dat stijgt van 7,6% tot 8,5%.
 
Bij de weekbladen gaan de inkomsten met 11,9% achteruit en het marktaandeel zakt van 6,3% naar 5,5. Daarmee bevindt het zich op hetzelfde niveau als dat van affichage, medium dat zijn inkomsten met 3,2% ziet stijgen. De folders blijven stabiel (MAD: 5,1%), de periodieken zien hun inkomsten toenemen met bijna 6% en de bioscoop (MAD: 1,5%) zakt 6,6%.
 
Uit de cijfers blijken double digit dalingen in meerdere sectoren: energie (-20,4%), banken en verzekeringen (-17,8%), schoonheid-verzorging (-16,9%), voeding (-16,7%), dranken (-11,6%)… De twee grootste geldschieters in de media hielden echter hun reclamedruk in stand: de groep Cultuur/Toerisme/Vrije tijd/Sport gaat 8% vooruit en de distributie 3,5%.
 
De top 20 van de adverteerders wordt nog steeds overheerst door Cactus, Post Luxembourg en Kichechef. Daarna verovert Tango twee plaatsen; BCEE houdt stand, Mobel Martin gaat een plaats vooruit, Aldi stijgt van de 20ste naar de zevende plaats, Losch zakt van de vierde naar de achtste. Coca-Cola gaat drie plaatsen vooruit en Luxair zes.
 
Meer details hier.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - DATA PLACE






INTERVIEW

  Guillaume Boutin (Proximus):

Guillaume Boutin (Proximus): "We willen de digitale gezel van de Belgen worden"



DOSSIER  



Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Influencer marketing: tussen emancipatie en zelfregulering  


Met het oog op meer transparantie publiceerde de FOD Economie half mei een erg strikte richtlijn inzake influencer marketing. Het initiatief werd onthaald op een storm van protest en meteen weer...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Effie Awards 2018: Gold en Silvers  


Het was een recordjaar voor de Effies: de 17 finalisten werden allemaal bekroond. Naast de Gold voor Kunstmaan en Bolero werden er vier Silver en 12 Bronze uitgereikt.
 
TBWA is het vaakst...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier