SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Luxembourg Ad'Report: +0,2 % in 2017

Donderdag 26 April 2018


De leden van Espace Pub en Nielsen maakten het overzicht van de bruto reclamebestedingen in het Groothertogdom Luxemburg voor 2017 bekend. De cijfers wijzen op een beperkte groei van 0,21% tot 155,5 miljoen euro op basis van dezelfde perimeter.
 
Per medium stellen we vast dat de dagbladpers zijn marktaandeel licht ziet dalen, van 44,3% tot 43,4%, met een daling van zijn reclame-inkomsten van bijna 2%. De radio verliest 0,5% en vertegenwoordigt een marktaandeel van 16,75%. TV en internet doen het dan weer veel beter: eerstgenoemde gaat 7,6% vooruit en haalt daarmee een marktaandeel van meer dan 9%, terwijl laatstgenoemde groeit met 11,58%. Dat levert een marktaandeel op dat stijgt van 7,6% tot 8,5%.
 
Bij de weekbladen gaan de inkomsten met 11,9% achteruit en het marktaandeel zakt van 6,3% naar 5,5. Daarmee bevindt het zich op hetzelfde niveau als dat van affichage, medium dat zijn inkomsten met 3,2% ziet stijgen. De folders blijven stabiel (MAD: 5,1%), de periodieken zien hun inkomsten toenemen met bijna 6% en de bioscoop (MAD: 1,5%) zakt 6,6%.
 
Uit de cijfers blijken double digit dalingen in meerdere sectoren: energie (-20,4%), banken en verzekeringen (-17,8%), schoonheid-verzorging (-16,9%), voeding (-16,7%), dranken (-11,6%)… De twee grootste geldschieters in de media hielden echter hun reclamedruk in stand: de groep Cultuur/Toerisme/Vrije tijd/Sport gaat 8% vooruit en de distributie 3,5%.
 
De top 20 van de adverteerders wordt nog steeds overheerst door Cactus, Post Luxembourg en Kichechef. Daarna verovert Tango twee plaatsen; BCEE houdt stand, Mobel Martin gaat een plaats vooruit, Aldi stijgt van de 20ste naar de zevende plaats, Losch zakt van de vierde naar de achtste. Coca-Cola gaat drie plaatsen vooruit en Luxair zes.
 
Meer details hier.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - DATA PLACE






INTERVIEW

Vicky Willems en Jean-Marie Margrève (Strategie):

Vicky Willems en Jean-Marie Margrève (Strategie): "Als het hart de richting aangeeft, volgt het hoofd vanzelf"



DOSSIER  



Merit Awards 2019: de laureaten en finalisten  


Dit jaar reikte de jury van de Merit Awards, voorgezeten door Mieke Debeerts (chief customer experience & marketing communications officer, Belfius), aan de zijde van de redactie van de Merit...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Weg met stereotiepe reclame  


De laatste jaren ontstaan nieuwe reclamedynamieken als weerspiegeling van de samenleving. Die werden meer bepaald in gang gezet door groepen als Unilever of P&G en dragen bij om de verschillende...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Luxury: What's in a name?  


Hoe evolueert het aankoopgedrag van consumenten voor luxeproducten? Dat is de vraag die de Luxury Survey studie van Roularta zich stelde. De studie die voor het eerst in 2015 werd gevoerd, kreeg...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier