SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Luxembourg Ad'Report: +0,2 % in 2017

Donderdag 26 April 2018


De leden van Espace Pub en Nielsen maakten het overzicht van de bruto reclamebestedingen in het Groothertogdom Luxemburg voor 2017 bekend. De cijfers wijzen op een beperkte groei van 0,21% tot 155,5 miljoen euro op basis van dezelfde perimeter.
 
Per medium stellen we vast dat de dagbladpers zijn marktaandeel licht ziet dalen, van 44,3% tot 43,4%, met een daling van zijn reclame-inkomsten van bijna 2%. De radio verliest 0,5% en vertegenwoordigt een marktaandeel van 16,75%. TV en internet doen het dan weer veel beter: eerstgenoemde gaat 7,6% vooruit en haalt daarmee een marktaandeel van meer dan 9%, terwijl laatstgenoemde groeit met 11,58%. Dat levert een marktaandeel op dat stijgt van 7,6% tot 8,5%.
 
Bij de weekbladen gaan de inkomsten met 11,9% achteruit en het marktaandeel zakt van 6,3% naar 5,5. Daarmee bevindt het zich op hetzelfde niveau als dat van affichage, medium dat zijn inkomsten met 3,2% ziet stijgen. De folders blijven stabiel (MAD: 5,1%), de periodieken zien hun inkomsten toenemen met bijna 6% en de bioscoop (MAD: 1,5%) zakt 6,6%.
 
Uit de cijfers blijken double digit dalingen in meerdere sectoren: energie (-20,4%), banken en verzekeringen (-17,8%), schoonheid-verzorging (-16,9%), voeding (-16,7%), dranken (-11,6%)… De twee grootste geldschieters in de media hielden echter hun reclamedruk in stand: de groep Cultuur/Toerisme/Vrije tijd/Sport gaat 8% vooruit en de distributie 3,5%.
 
De top 20 van de adverteerders wordt nog steeds overheerst door Cactus, Post Luxembourg en Kichechef. Daarna verovert Tango twee plaatsen; BCEE houdt stand, Mobel Martin gaat een plaats vooruit, Aldi stijgt van de 20ste naar de zevende plaats, Losch zakt van de vierde naar de achtste. Coca-Cola gaat drie plaatsen vooruit en Luxair zes.
 
Meer details hier.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - DATA PLACE






INTERVIEW

Alex Thoré (Magis Company):

Alex Thoré (Magis Company): "Mijn toverdrank bevat een positieve instelling en resultaten"



DOSSIER  



Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


AMMA 2018: de gouden cases  


Het is dus Mindshare dat de titel van Agency of the Year op de AMMA Awards wint. Het bureau geleid door Gino Baeck wint ook een Gold in Best Use of Native & Content voor 'Open Kitchen'...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


BOA & BOCA: de gouden cases  


De Best of Activation hebben hun verdict bekendgemaakt. Dit jaar werden er 38 prijzen uitgereikt. Parallel met de BOA organiseerden de ACC en Custo voor het eerst de Best of Content Awards. Die...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier