De leden van Espace Pub en Nielsen maakten het overzicht van de bruto reclamebestedingen in het Groothertogdom Luxemburg voor 2017 bekend. De cijfers wijzen op een beperkte groei van 0,21% tot 155,5 miljoen euro op basis van dezelfde perimeter.
Per medium stellen we vast dat de dagbladpers zijn marktaandeel licht ziet dalen, van 44,3% tot 43,4%, met een daling van zijn reclame-inkomsten van bijna 2%. De radio verliest 0,5% en vertegenwoordigt een marktaandeel van 16,75%. TV en internet doen het dan weer veel beter: eerstgenoemde gaat 7,6% vooruit en haalt daarmee een marktaandeel van meer dan 9%, terwijl laatstgenoemde groeit met 11,58%. Dat levert een marktaandeel op dat stijgt van 7,6% tot 8,5%.
Bij de weekbladen gaan de inkomsten met 11,9% achteruit en het marktaandeel zakt van 6,3% naar 5,5. Daarmee bevindt het zich op hetzelfde niveau als dat van affichage, medium dat zijn inkomsten met 3,2% ziet stijgen. De folders blijven stabiel (MAD: 5,1%), de periodieken zien hun inkomsten toenemen met bijna 6% en de bioscoop (MAD: 1,5%) zakt 6,6%.
Uit de cijfers blijken double digit dalingen in meerdere sectoren: energie (-20,4%), banken en verzekeringen (-17,8%), schoonheid-verzorging (-16,9%), voeding (-16,7%), dranken (-11,6%)… De twee grootste geldschieters in de media hielden echter hun reclamedruk in stand: de groep Cultuur/Toerisme/Vrije tijd/Sport gaat 8% vooruit en de distributie 3,5%.
De top 20 van de adverteerders wordt nog steeds overheerst door Cactus, Post Luxembourg en Kichechef. Daarna verovert Tango twee plaatsen; BCEE houdt stand, Mobel Martin gaat een plaats vooruit, Aldi stijgt van de 20ste naar de zevende plaats, Losch zakt van de vierde naar de achtste. Coca-Cola gaat drie plaatsen vooruit en Luxair zes.
Meer details
hier.