SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Creativiteit in affichage: opwaardering vereist!, door Fred Bouchar (MM)

Zondag 8 April 2018


Creativiteit in affichage: opwaardering vereist!, door Fred Bouchar (MM)
‘Raped While Dying. Still No Arrests? How Come, Chief Willoughby’?’ Het zou een tweet kunnen zijn, maar in feite is het een zeer virale affichagecampagne. In ‘Three Billboards…’, de film die momenteel furore maakt in de bioscoop, wekken drie reclameborden met daarop evenveel zinnen in zwarte hoofdletters op een rode achtergrond het engagement van een hele gemeenschap, de inwoners van Ebbing, Missouri, om precies te zijn. In het echte leven inspireerden deze boze billboards verschillende activistenbewegingen, met hetzelfde soort boodschap en dezelfde louter tekstuele benadering om de overheid te verplichten rekenschap te geven aan de burgers. Al bij al grijpt deze ‘old school’ affichagecampagne terug naar de basisprincipes van het vak en het medium. Ze illustreert – voor al wie er nog zou aan twijfelen – ook de kracht van OOH-communicatie.
 
Helaas wordt deze kracht ondanks de ongelooflijke professionalisering die affichage de afgelopen twintig jaar aan regiezijde doormaakte, steeds minder benut bij de creatie. Neem gerust de proef op de som: wandel door de straten, rijd langs de grote invalswegen en je zult al snel merken dat de meeste affichagecampagnes ofwel onleesbaar zijn ofwel zielige promoties waar we niet koud of warm van worden.
 
Het lijkt wel of adverteerders en hun bureaus opeens de specifieke kenmerken van affichage vergeten zijn: het is een medium dat instant de aandacht moet trekken, dat onlosmakelijk verbonden is met de boodschap, met een visual die onmiddellijk voor zich moet spreken. Alsof ze vergeten zijn dat de creatie fundamenteel is om de impact van hun boodschap te maximaliseren. Dat de visual sterk, beklijvend, sober en doordacht moet zijn voor elk formaat en iedere context. Dat affichage onze dagelijkse omgeving moet verfraaien in plaats van vervuilen.
 
Nu Creative Belgium zijn 35ste verjaardag viert, nodig ik je graag uit voor een rondje grasduiven in het Book 30 Years of Gold CCB dat de Club, MM en Rossel publiceerden in 2013. Daarin prijken de Diamonds van vorige eeuw: La Redoute (1989), Citroën BX GTI 16 Soupapes (1990), La Vache Qui Rit (1991), Fisherman's Friend (1997), Sadolin (1998) en VW TDI Camel (2002).
 
Of de beroemde Perrier-campagnes die letterlijk uit de bushokjes gepikt werden. Het parelende water van Bru. De brede glimlach van Colgate, Levis en de kleuren van je verbeelding, Hak dat ons meer groente wilde doen eten, Spa dat ons aanraadde te blijven zoals we waren, Eurostar dat ons dichter bij Londen bracht en Mobistar dat ons uitlegde dat ons moment was aangebroken, zonder zich er rekenschap van te geven dat die verduivelde gsm het einde van de creativiteit in affichage zou betekenen. Die uitspraak is minder boud dan ze lijkt. De technische fiche van de campagnes omvatte enkel de namen van een CD, een AD, een copy en een fotograaf. Ze gingen naar de essentie, verrasten, vermaakten, verbaasden en entertainden ons.
 
Ik herinner me een uitspraak van Erik Vervroegen. Hij legde me ooit uit dat elke reclamecreatie altijd zou moeten beginnen met de affiche: als je erin slaagt een idee perfect over te brengen op een affiche die zal worden gezien door mensen die zich verplaatsen, is een geslaagde aanpassing aan alle andere media sowieso verzekerd.



ARCHIVE / MEDIA - OOH






INTERVIEW

Grafiek en zeefdrukken, de B-side van Johan Van Oeckel

Grafiek en zeefdrukken, de B-side van Johan Van Oeckel



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier