SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Innovatie tegen het doorspoelen van reclame, Richard Verbeek (Directeur strategie, LVTPR)

Vrijdag 23 Maart 2018


Innovatie tegen het doorspoelen van reclame, Richard Verbeek (Directeur strategie, LVTPR)
Het idee van Vlaams minister van Media, Sven Gatz, om het doorspoelen van reclame te verbieden is een lapmiddel dat innovatie in de media- en reclamesector belemmert. Als snel werd Gatz teruggefloten door Open VLD-voorzitster Gwendolyn Rutten, maar de discussie legt wel bloot waar het schoentje wringt.

Het uitgesteld kijken en doorspoelen van reclame is zeker geen nieuwe ontwikkeling. Ook in de jaren tachtig gebeurde dit al. Daar werd toen nog een ouderwetse videorecorder voor gebruikt. Wel nieuw is, dat het nu blijkbaar op zo’n grote schaal gebeurt dat de advertentie-inkomsten van publieke en commerciële zenders eronder lijden. Al weet ik niet of ooit onderzocht is hoeveel mensen tijdens het reclameblok een bezoekje brengen aan het toilet, of anderzijds afgeleid raken.

De discussie klinkt overigens als een bekend verhaal. Het is al langer bekend dat artiesten vandaag vanwege streaming en digitale muziekdiensten ook geen groot geld meer verdienen aan de verkoop van platen en cd’s. Zij moeten het nu vooral hebben van de optredens, concerten, tournees en merchandise. Hetzelfde geldt voor kranten en tijdschriften. Omdat nieuws online gratis beschikbaar is, kampen zij al jaren met terugvallende oplages en dus minder advertentie-inkomsten. En hoewel beide sectoren moeilijke jaren hebben gekend (en deels nog steeds kennen), heeft dit wel geleid tot de nodige experimenten met andere inkomstenmodellen. Met andere woorden: innovatie.

De televisiewereld staat nu voor dezelfde uitdaging. Natuurlijk moeten er inkomsten gegenereerd worden om kwalitatieve programma’s te kunnen maken. Net zoals kranten die nodig hebben om hoogwaardige journalistiek te kunnen bedrijven. Maar het doorspoelen van reclame verbieden, is niet meer dan een pleister voor een patiënt die eigenlijk een operatie nodig heeft. Innovatie is het enige juiste antwoord.
Hoe die innovatie er dan uitziet? Dat zal in de praktijk een samenwerking worden tussen de verschillende belanghebbenden. Ten eerste zullen onze publieke en commerciële zenders aan de slag moeten met andere businessmodellen om nieuwe inkomstenstromen te genereren. Bijvoorbeeld met nieuwe technologieën als augmented en virtual reality, die een cruciale rol kunnen spelen om toegevoegde waarde bij programma’s te bieden waarvoor de consument wil betalen. De ‘360 graden’-nieuwsreportages die journalist Jens Franssen voor de VRT in Syrië maakte, waren bemoedigende eerste stappen op dit vlak.

Maar ook aan de kant van de adverteerder is innovatie nodig. Televisie werd lang gezien als een lineair massamedium waarbij de zender bepaalde wat de ontvanger te zien kreeg. Die tijden zijn inmiddels voorbij. De kijker heeft de volledige controle over wat en wanneer hij of zij wil kijken. En de meeste reclame is blijkbaar niet interessant of waardevol genoeg. De confronterende vraag is alleen: waarom niet? Tel daarbij op de technologische mogelijkheden om iedere kijker op individueel niveau met relevante commerciële boodschappen te bedienen, en het is duidelijk dat er nog veel ruimte is voor verandering. Zolang de wil om te innoveren er maar is.



ARCHIVE / MEDIA - STRATEGY






INTERVIEW

Christian Kévers (MediaCom), discrete rots in de branding

Christian Kévers (MediaCom), discrete rots in de branding



DOSSIER  



AMMA 2018: de gouden cases  


Het is dus Mindshare dat de titel van Agency of the Year op de AMMA Awards wint. Het bureau geleid door Gino Baeck wint ook een Gold in Best Use of Native & Content voor 'Open Kitchen'...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


BOA & BOCA: de gouden cases  


De Best of Activation hebben hun verdict bekendgemaakt. Dit jaar werden er 38 prijzen uitgereikt. Parallel met de BOA organiseerden de ACC en Custo voor het eerst de Best of Content Awards. Die...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Het CIM van de volgende generatie  


Hebben JIC’s (Joint Industry Committees) zoals het CIM nog een toekomst? En hoe ziet die er dan uit? Er werden tijdens het eerste trimester van het nieuwe jaar heel wat vragen gelanceerd binnen en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier