SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Innovatie tegen het doorspoelen van reclame, Richard Verbeek (Directeur strategie, LVTPR)

Vrijdag 23 Maart 2018


Innovatie tegen het doorspoelen van reclame, Richard Verbeek (Directeur strategie, LVTPR)
Het idee van Vlaams minister van Media, Sven Gatz, om het doorspoelen van reclame te verbieden is een lapmiddel dat innovatie in de media- en reclamesector belemmert. Als snel werd Gatz teruggefloten door Open VLD-voorzitster Gwendolyn Rutten, maar de discussie legt wel bloot waar het schoentje wringt.

Het uitgesteld kijken en doorspoelen van reclame is zeker geen nieuwe ontwikkeling. Ook in de jaren tachtig gebeurde dit al. Daar werd toen nog een ouderwetse videorecorder voor gebruikt. Wel nieuw is, dat het nu blijkbaar op zo’n grote schaal gebeurt dat de advertentie-inkomsten van publieke en commerciële zenders eronder lijden. Al weet ik niet of ooit onderzocht is hoeveel mensen tijdens het reclameblok een bezoekje brengen aan het toilet, of anderzijds afgeleid raken.

De discussie klinkt overigens als een bekend verhaal. Het is al langer bekend dat artiesten vandaag vanwege streaming en digitale muziekdiensten ook geen groot geld meer verdienen aan de verkoop van platen en cd’s. Zij moeten het nu vooral hebben van de optredens, concerten, tournees en merchandise. Hetzelfde geldt voor kranten en tijdschriften. Omdat nieuws online gratis beschikbaar is, kampen zij al jaren met terugvallende oplages en dus minder advertentie-inkomsten. En hoewel beide sectoren moeilijke jaren hebben gekend (en deels nog steeds kennen), heeft dit wel geleid tot de nodige experimenten met andere inkomstenmodellen. Met andere woorden: innovatie.

De televisiewereld staat nu voor dezelfde uitdaging. Natuurlijk moeten er inkomsten gegenereerd worden om kwalitatieve programma’s te kunnen maken. Net zoals kranten die nodig hebben om hoogwaardige journalistiek te kunnen bedrijven. Maar het doorspoelen van reclame verbieden, is niet meer dan een pleister voor een patiënt die eigenlijk een operatie nodig heeft. Innovatie is het enige juiste antwoord.
Hoe die innovatie er dan uitziet? Dat zal in de praktijk een samenwerking worden tussen de verschillende belanghebbenden. Ten eerste zullen onze publieke en commerciële zenders aan de slag moeten met andere businessmodellen om nieuwe inkomstenstromen te genereren. Bijvoorbeeld met nieuwe technologieën als augmented en virtual reality, die een cruciale rol kunnen spelen om toegevoegde waarde bij programma’s te bieden waarvoor de consument wil betalen. De ‘360 graden’-nieuwsreportages die journalist Jens Franssen voor de VRT in Syrië maakte, waren bemoedigende eerste stappen op dit vlak.

Maar ook aan de kant van de adverteerder is innovatie nodig. Televisie werd lang gezien als een lineair massamedium waarbij de zender bepaalde wat de ontvanger te zien kreeg. Die tijden zijn inmiddels voorbij. De kijker heeft de volledige controle over wat en wanneer hij of zij wil kijken. En de meeste reclame is blijkbaar niet interessant of waardevol genoeg. De confronterende vraag is alleen: waarom niet? Tel daarbij op de technologische mogelijkheden om iedere kijker op individueel niveau met relevante commerciële boodschappen te bedienen, en het is duidelijk dat er nog veel ruimte is voor verandering. Zolang de wil om te innoveren er maar is.



ARCHIVE / MEDIA - STRATEGY






INTERVIEW

Antoinette Ribas (DDB):

Antoinette Ribas (DDB): "Als we geloofwaardig willen blijven en verbonden met ons publiek, moeten we om te beginnen diversiteit in ruime betekenis en niet enkel inzake sekse aanmoedigen"



DOSSIER  



Profitability Survey 2017 : De groei was van korte duur voor de ACC-bureaus  


Naar jaarlijkse gewoonte verzamelde de Association of Communication Agencies (ACC) de financiële cijfers van zijn leden om de temperatuur van de markt te meten. Het resultaat voor 2017? Een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Forrester maant reclameholdings aan hun businessmodel te herzien  


Kan creatief ondernemerschap het businessmodel van de communicatiebureaus redden? Ted Schadler, VP Principal Analyst bij Forrester, stelt de vraag op de beroemde blog van zijn werkgever en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier