SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Zijn Facebook en de geschreven pers rivalen? Veeleer partners, door Francis Van de Woestyne (La Libre Belgique)

Zondag 4 Maart 2018


Zijn Facebook en de geschreven pers rivalen? Veeleer partners, door Francis Van de Woestyne (La Libre Belgique)
Je hebt het de afgelopen dagen wellicht al gemerkt in je krant. Welk medium gebruikt Facebook als het de Belgische burgers er bijvoorbeeld wil van overtuigen dat de privacyregels op het sociale netwerk gerespecteerd worden? Juist, de papieren krant. En welk kanaal hanteren de kranten als ze hun bereik willen stimuleren, hun nieuws of hun primeurs willen pushen? Juist, Facebook.
 
Nog een voorbeeld van complementariteit. In een poging om de traditionele pers die als te kritisch wordt beschouwd te omzeilen en om zich rechtstreeks tot de burgers te richten, maken politici, in de Verenigde Staten, maar ook in Frankrijk of België, gebruik van Twitter of Facebook. En wat merken we dan? Dat de berichten in 140 tekens op Twitter of de lange uiteenzettingen op Facebook enkel een globale en collectieve impact hebben als ze opgepikt worden door de kranten, in de papieren versie of op hun website. Ontstaan er een soort van harmonie in de wereld van het internet? Zeker, maar laten we niet naïef zijn. De sociale netwerken zijn, indien ze juist beheerst worden, een formidabele kans voor de kranten.
 
De pers creëerde ondertussen al vele jaren geleden nieuwssites die een groeiend succes oogsten. Daarmee boekt het globale bereik van de kwaliteitskranten constant vooruitgang. Ook al blijft de losse verkoop ongeveer stabiel, het aantal digitale abonnementen gaat in stijgende lijn. De reclame die Facebook de afgelopen dagen verspreidde bewijst dat kranten nog steeds een referentierol spelen en nog steeds dienst doen als een vorm van garantie, terwijl op het internet het beste en het slechtste naast elkaar bestaan. Ondertussen is het internet ook een ongelooflijke tool voor de burgers: de communities die er ontstaan, maken het mogelijk om op ruime schaal ideeën en concepten te verspreiden. Er is dus plaats voor iedereen. Het evenwicht moet wel nog worden gevonden, want de reuzen van de digitale economie zijn de kampioenen van de fiscale optimalisatie en profiteren in Europa van het gebrek aan harmonisering tussen de lidstaten. Een harmonieus samenleven hoeft waakzaamheid niet in de weg te staan.
 



ARCHIVE / MEDIA - STRATEGY






INTERVIEW

Alex Thoré (Magis Company):

Alex Thoré (Magis Company): "Mijn toverdrank bevat een positieve instelling en resultaten"



DOSSIER  



Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


AMMA 2018: de gouden cases  


Het is dus Mindshare dat de titel van Agency of the Year op de AMMA Awards wint. Het bureau geleid door Gino Baeck wint ook een Gold in Best Use of Native & Content voor 'Open Kitchen'...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


BOA & BOCA: de gouden cases  


De Best of Activation hebben hun verdict bekendgemaakt. Dit jaar werden er 38 prijzen uitgereikt. Parallel met de BOA organiseerden de ACC en Custo voor het eerst de Best of Content Awards. Die...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier