SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Seen from Space: Belgische reclame, zeer anticyclisch

Zondag 4 Maart 2018


Seen from Space: Belgische reclame, zeer anticyclisch
Een macro-economische blik op de reclamebestedingen in België volgens GroupM. De jaarevoluties die werden vastgesteld of geëxtrapoleerd door de analisten van WPP worden naast de grote economische indicatoren van ons land gelegd. Enerzijds is er de jaarlijkse evolutie van de bedrijfsinvesteringen in België, anderzijds de gemeten of verwachte evolutie van de uiteindelijke consumptieuitgaven van de gezinnen. Op zijn zachtst gezegd valt er weinig samenhang te bespeuren. Zeker niet tussen de evolutie van de reclamebestedingen en de consumptie van de gezinnen. Wat de parallel tussen de bedrijfsuitgaven en die van de adverteerders betreft, lijkt de samenhang redelijk tot in 2012-2013. Daarna lijkt het alsof de twee curves een omgekeerd traject volgen: als de ene stijgt, zakt de andere. Is dat erg? Het is in elk geval verbazend. GroupM voerde dezelfde analyse ook globaal. Als we dan de indicatoren van de reclamebestedingen vergelijken met de gegevens van de privéspelers en de binnenlandse vraag, is de samenhang gezien over tien jaar bijna perfect (r²=0.96, voor de kenners). In België is de loskoppeling patent. De verklaring voor deze verschillen? De lijst met hypotheses is lang: misschien een compensatie-effect op de globale visie van GroupM (bepaalde landen worden ‘lichter’ gemaakt, om andere te ‘verzwaren’ en zo globaal een evenwichtig beeld te krijgen). Of misschien weerspiegelen de cijfers het beperkte gewicht dat België in de schaal legt (er wordt laat geïnvesteerd, omdat er gereageerd wordt op een trend die al voorbij is). Of misschien zijn de media te rigide, of, of, of (aan te vullen lijst).



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

Gert Ysebaert (Mediahuis):

Gert Ysebaert (Mediahuis): "Onze business is journalistiek en die moeten we verzilveren, via welk kanaal dan ook"



DOSSIER  



Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier