SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

0,06%, door Fred Bouchar (MM)

Zondag 4 Maart 2018


0,06%, door Fred Bouchar (MM)
De PR-dienst van het sociaal netwerk heeft goed werk geleverd. De pers pikte de informatie immers ruimschoots op. Facebook gaat dus investeren in een programma dat meerdere Amerikaanse lokale perstitels moet helpen om hun aantal online abonnees te verhogen.
 
Het project heeft zelfs een naam die klinkt als een blockbuster: de Local News Subscriptions Accelerator. Facebook identificeerde al dertien kranten die er kunnen van gebruikmaken. Tot de gelukzakken behoren de Chicago Tribune, de San Francisco Chronicle of de Miami Herald. Zij krijgen een opleiding om “hun online abonnementenactiviteit een niveau hoger te tillen”. De opleiding in kwestie zal worden verstrekt door Facebook-experts en Tim Griggs, een voormalig medewerker van de NY Times die behoorlijk performant is in het desbetreffende domein. “Elke titel zal zijn eigen strategische plan kunnen ontwerpen”, zo luidt het.
 
De Local News Subscriptions Accelerator wordt uiteraard gefinancierd uit de zak van Facebook dat besloten heeft om voor het project een 'Hollywoodiaans' budget van drie miljoen dollar uit te trekken. Eerst dacht ik dat ik 300 gelezen had. Niet dus.
 
Een kleine rekensom leerde me dat drie miljoen dollar overeenkomt met 0,06% van de omzet die Facebook in 2017 verwezenlijkte.
 
Gezien de media-aandacht en de gratis berichtgeving errond, zou je zelfs kun stellen dat de Local News Subscriptions Accelerator geen uitgave meer is, maar een investering. Zoals we het ook hebben over reclame-investeringen.
 
Bovendien valt alle ophef die Facebook veroorzaakt rond zijn drie miljoen euro toevallig samen met de toenemende onvrede vanwege de News Media Alliance, de vakbond die ongeveer 2.000 kranten in de Verenigde Staten en Canada groepeert. Die kondigden de oprichting van een Politiek Actiecomité (PAC) binnen het Amerikaans Congres aan. Dat is het eerste in de geschiedenis van de Amerikaanse media. Het idee? Hun stem beter laten horen en de volksvertegenwoordigers vragen een soort antitrust safe harbour tegen Facebook en Google in het leven te roepen. Zo’n antitrust wet kunnen de Amerikaanse media vandaag niet collectief onderhandelen tegenover Facebook en Google, wat een nadeel is voor de pers tegenover het duopolie dat drie kwart van de digitale reclamemarkt concentreert.
 
 



ARCHIVE / MEDIA - STRATEGY






INTERVIEW

Christian Kévers (MediaCom), discrete rots in de branding

Christian Kévers (MediaCom), discrete rots in de branding



DOSSIER  



AMMA 2018: de gouden cases  


Het is dus Mindshare dat de titel van Agency of the Year op de AMMA Awards wint. Het bureau geleid door Gino Baeck wint ook een Gold in Best Use of Native & Content voor 'Open Kitchen'...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


BOA & BOCA: de gouden cases  


De Best of Activation hebben hun verdict bekendgemaakt. Dit jaar werden er 38 prijzen uitgereikt. Parallel met de BOA organiseerden de ACC en Custo voor het eerst de Best of Content Awards. Die...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Het CIM van de volgende generatie  


Hebben JIC’s (Joint Industry Committees) zoals het CIM nog een toekomst? En hoe ziet die er dan uit? Er werden tijdens het eerste trimester van het nieuwe jaar heel wat vragen gelanceerd binnen en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier