Fr
Close

INTELLIGENCE

Seen from Space: Shoppende Belgen, vooral op zaterdag en vooral met de auto

Zondag 25 Februari 2018

Seen from Space: Shoppende Belgen, vooral op zaterdag en vooral met de auto



De new look OOH-studie van het CIM berust op een virtuele databank die de wekelijkse verplaatsingen van meer dan 9 miljoen Belgen schat. Deze grote verzameling van big data kan nu rechtstreeks geëxploiteerd worden om de verplaatsingen te analyseren per doelgroep, vervoerwijze, tijdstip en reden van de verplaatsing. Vandaar het idee om deze ‘trips’ om te gaan shoppen te ontleden naargelang de weekdag, uurschijf en vervoerwijze. Aldus blijkt dat de meeste shoppingtrips per auto gebeuren (70%), in een proportie die hoger is dan het gemiddelde. Als we alle verplaatsingen – wat ook hun motief is – onderzoeken, blijft de auto het sterkst vertegenwoordigd (iets minder dan 67%), maar in significant mindere mate dan bij de verplaatsingen voor boodschappen. De auto slorpt trouwens een stuk van elke vervoerwijze op: om te winkelen nemen alle vervoermiddelen proportioneel enigszins af. Het zou dus wel een heel moeilijk kunnen zijn de Belgen te overtuigen om met de trein te gaan winkelen. De populairste dag om te winkelen is zoals verwacht zaterdag. Ook zondagochtend lijkt gegeerd: de bakker, de zondagsmarkt en de steeds vaker geopende winkels… gelegenheden genoeg en het is een moment waarop de shoppers tijd hebben.

Archief / INTELLIGENCE