Fr
Close

MEDIA

Ernst-Jan Van Leeuwen (Google): "Adverteerders zouden zich best laten inspireren door YouTube creators"

Zondag 18 Februari 2018

Ernst-Jan Van Leeuwen (Google):

Zoals elk jaar selecteerde YouTube ook nu de vijf beste advertenties van 2017. Dat gebeurde op basis van een algoritme dat rekening houdt met onder andere views, view rate en engagement. We vroegen Ernst-Jan Van Leeuwen, Industry Manager YouTube voor België naar de learnings en trends.

Kun je eerst nog even de top vijf voor ons samenvatten?
Op een stond een spot uit de reeks voor Recytyre Media (AB), gevolgd door een spot voor de verkleedpakjes van Studio 100 (Vidsom), eentje voor Comic Station Antwerp (Bubka), nog een video voor Recytyre Media (AB) en de Extra Smile-spot voor Brussels Airlines (TBWA). Samen waren ze goed voor 755 483 minuten kijkplezier.

Wat kunnen we uit deze succesvolle voorbeelden leren?
Je zou kunnen zeggen dat ze beantwoorden aan het ABCD model. De A staat voor ‘attract attention’, waarmee we bedoelen dat de video moet openen met impact, anders kijkt je kijker weg. De opbouw van een internetvideo is heel anders dan in een tv-commercial die veel trager opgebouwd is. De ‘B’ staat voor ‘branding’. Waar integreer je de merkboodschap? Aan het begin of aan het einde? De keuze hangt af van de doelstelling die je met je video wilt bereiken. Gaat het om je brand opbouwen of wil je awareness creëren? In het eerste geval wordt het merk best aan het einde vermeld, in het tweede aan het begin.

En waar staat CD voor?
De ‘C’ verwijst naar ‘Connect’, een essentiële vereiste online, waar kijkers in een mum van tijd kunnen afhaken. Het komt er dus op aan ze vast te houden. In de video van Comics Stations Antwerp bijvoorbeeld volgen de beelden elkaar zo snel op dat het onmogelijk is om weg te kijken. De ‘D’ staat voor ‘Direct’. Adverteerders kunnen zich wat dat betreft laten inspireren door YouTube-creators. Die richten zich rechtstreeks tot hun doelgroep, spreken hem aan, geven commentaar, enzovoort. Er is een vorm van directe interactie.

Zijn er trends te onderscheiden in de creaties die scoren?
Beslist wel. Er vallen minstens drie trends te onderscheiden: het belang van familie in de populaire emotionele storytelling, het gewicht dat muziek in de schaal legt (zo is ‘Despacito’ de meest bekeken video ooit, momenteel) en het inspelen door merken op de maatschappelijke actualiteit. Dat geldt op internationaal vlak, maar ook in België.

Hoe verklaar je in feite de groeiende populariteit van sociale netwerken en meer bepaald YouTube tegenover televisie?
YouTube is vooral populair bij jongeren die ermee opgegroeid zijn, in tegenstelling tot de andere generaties. Het heeft ook te maken met het feit dat de consument de controle heeft op YouTube en zelf bepaalt wanneer en naar wat hij kijkt. Dat verklaart ook het succes van VOD-streamingdiensten als Netflix.

Hoe situeert België zich tegenover de rest van de wereld als het om online video gaat?
Vandaag is België in lijn met het internationale niveau. Momenteel zijn er ongeveer 100.000 Belgische YouTube-creators, we hebben een inhaalbeweging gemaakt. Die groei is niet onbelangrijk, want YouTube is een platform dat adverteerders in staat stelt om het juiste publiek dat ze zoeken te bereiken. Het staat immers voor een zeer divers palet van interesses en doelgroepen en de content van de creators zorgt voor een zeer aandachtige doelgroep. Daarop willen we verder inzetten. Vorig jaar openden we onze eerste pop-up space in Brussel. Het is een plek waar de creatiefste YouTubers bij elkaar komen om te leren, te netwerken en te creëren. De Spaces zijn overal ter wereld te vinden en bieden workshops en de modernste productiemiddelen. In 2018 zullen we een soortgelijk initiatief nemen waarbij we volop het lokale ecosysteem willen stimuleren.
 
 

Archief / MEDIA