SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

44% van de uitgevers beschouwt abonnementen als essentiële bron van inkomsten

Maandag 5 Februari 2018


44% van de uitgevers beschouwt abonnementen als essentiële bron van inkomsten
Het Reuters Institute for the Study of Journalism en de universiteit van Oxford presenteerden zopas de nieuwste editie van hun Digital News Report. Dat peilde bij 194 respondenten in zowel traditionele mediabedrijven als digitale native organisaties, afkomstig uit 29 landen, naar de grote uitdagingen voor het komende jaar.

Het bijzonder interessante onderzoek dat alle belangrijke kwesties waarmee hedendaagse uitgevers te maken krijgen - van fake news tot de macht van de GAFAM over het evoluerende businessmodel of de doorbraak van AI - leverde onder andere de volgende conclusies op. Bijna de helft van de uitgevers (44%) zegt zich meer zorgen te maken over de macht van platformen dan een jaar eerder. Uitgevers staan wat dat betreft negatiever tegenover Facebook en Snapchat dan tegenover Twitter en Google. Tegelijk betreurt 36% interne weerstand tegenover verandering of innovatie als een belemmering om te slagen.

Opvallend genoeg beschouwt 44% van de uitgevers abonnementen als een belangrijke bron voor digitale inkomsten, meer dan digitale display reclame (38%) en branded content (39%). Samenhangend hiermee zullen ze gebruikers steeds meer verplichten zich te registreren en meer investeren in data om de content vervolgens te personaliseren. Er blijkt een kloof te groeien tussen merken die erin slagen de digitale switch op de lezersmarkt tot een goed einde te brengen en de rest, die dat niet kan. Bij de eerste categorie zagen grote namen als The NY Times, Washington Post en The Guardian hun aantal betalende abonnees aanzienlijk toenemen, waardoor hun inkomsten uit de (digitale) lezersmarkt die uit de (digitale) advertentiemarkt overtroffen. Tegelijk werd een aantal pure digital players geconfronteerd met tegenvallende businessresultaten.

Nog een trend: audio is duidelijk aan een doorbraak bezig. Zo zegt 58% van de uitgevers in 2018 te zullen focussen op podcasts.
 
Bijna drie kwart van de respondenten (72%) is van plan actief te experimenteren met AI om de content aanbevelingen te verfijnen en de productie efficiënter te maken.
 
Het volledige verslag vind je hier.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

Joachim van Beust (Auxipress):

Joachim van Beust (Auxipress): "Dankzij big en smart data kunnen we bewijzen wat voor discours lezers van een merk verwachten"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier