Fr
Close

BEST OF RESEARCH

Best Brands: zoom op de foodmerken

Dinsdag 5 December 2017

Best Brands: zoom op de foodmerken

Aan tafel! Belgen houden van gastronomie. Dat is een feit. We hebben het hier niet over clichés als mosselen met friet, chocolade en andere. Nu ja ... De categorie ‘food’ van Best Brands, een consumentenstudie uitgevoerd door GfK op vraag van Serviceplan, omvat zoals voor de andere sectoren de 10 beste merken van de voedingsindustrie. Maar om voor één categorie merken van snoepgoed, diepvriesproducten, rijst of charcuterie te selecteren, analyseerde GfK eerst de subcategorieën. Doelstelling was enkel de sterkste merken van de markt overhouden.

Uit de studie komt Côte d’Or als grote winnaar uit de bus. Over clichés gesproken. Danone, Lotus en Lu volgen het symbolische merk van de mignonettes op de voet. Allemaal merken die iets te maken hebben met (zuivel)desserts en andere zoetigheden. De top 5 wordt aangevuld door Knorr. Net als bij andere marktleiders stellen we ook bij Côte d’Or meteen vast dat het merk in vergelijking met zijn concurrenten een sterke en positieve relatie met de consument heeft. Bijna 7 personen op 10 voelen zich er nauw mee verbonden. Wat emoties betreft, zijn er twee andere merken die we moeten vermelden. Eerst en vooral Lotus, dat voor de meeste Share of Soul-analyses de tweede beste score behaalt. Dan volgt Lay’s, het beroemde merk van chips en gezouten koekjes. Lay’s doet het qua relaties bijvoorbeeld beter dan Knorr.

Danone is dan weer een sterker merk als het gaat om rationele of commerciële aspecten die de studie onderzocht. Een ander merk dat goed scoort op het vlak van Share of Wallet is Herta. Dat merk gooit hoge ogen qua ‘First Choice’. Een vierde van de respondenten zegt dat het Franse merk hun eerste keuze is als ze voor de winkelrekken staan.

Lay’s, dat we al noemden als een emotioneel merk, scoort beter dan Danone als het gaat om de beleving van de klant. Het is zelfs het derde beste merk. Danone scoort vrij zwak op de beleving die het merk de consument biedt. Minder dan één op twee personen zegt dat hun laatste ervaring met het merk positief was. Voor een merk van die omvang is dat een pover resultaat.

En Knorr dan? Knorr is een rationeler merk. In zijn productcategorie is Knorr zeker een iconisch merk maar de producten hebben op zichzelf weinig waarde. Het zijn vooral aromaten voor culinaire bereidingen. Die eet je niet alleen. Het is geen kant-en-klaar product. En daarom is het sterk dat Knorr het toch tot de top 5 schopt.

Tot slot sluiten Dr. Oetker, Nestlé en La Lorraine deze zeer bonte top 10 af, met meer gebalanceerde scores tussen de Share of Wallet en de Share of Soul.

Archief / BEST OF RESEARCH