Fr
Close

BEST OF RESEARCH

BAM Matrix: 36% van de budgetten naar digital

Donderdag 16 November 2017

BAM Matrix: 36% van de budgetten naar digital

Belgische adverteerders zouden gemiddeld 36% van hun mediabudgetten aan digitale touchpoints besteed hebben, als we de zevende golf van de Matrix-studie van BAM mogen geloven. Die is gebaseerd op 500 interviews die van september tot en met oktober gevoerd werden bij adverteerders (46%), bureaus (37%) en media (17%). 
 
Volgens het onderzoek weegt digital zwaarder door bij ‘kleine’ adverteerders: 55% voor diegenen die over een budget van minder dan 100.000 euro beschikken versus 33% voor diegenen die meer dan vijf miljoen kunnen uitgeven.
 
Deze editie van het onderzoek concentreerde zich op de kennis, het gebruik en de efficiëntie van de digitale touchpoints. Betreffende de kennis en het gebruik verschilt het toptrio aanzienlijk bij adverteerders en bureaus. De top drie van adverteerders omvat de verspreiding van content op de sociale media, de site van het merk en SEO, terwijl de bureaus display reclame, de verspreiding van content op de sociale media en SEA verkiezen.
 
Inzake efficiëntie bestaat de top uit SEO, de site van het merk, SEA en content op de sociale media.
 
Voor de volgende zes maanden zouden de opvallendste touchpoints video seeding, content en display reclame op de sociale media, native en SEO zijn.
 
Luc Eeckhout (Phimedia), consultant voor BAM, besluit: “Native vormt een echte kans voor media die zich willen onderscheiden van de GAFA door adverteerders een geloofwaardige context voor hun boodschap aan te reiken. 44% van de respondenten bij media en regies ziet native sterk groeien, maar bij de adverteerders bedraagt dat percentage slechts 19%. Er is dus nog werk aan de winkel op het terrein om de markt te overtuigen.”

Archief / BEST OF RESEARCH