SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Over de waarheid, door Fred Bouchar (MM)

Zaterdag 21 Oktober 2017


Over de waarheid, door Fred Bouchar (MM)
Vergeving, is dat een kwestie die zich beperkt tot de godsdienstige en de privésfeer? Of kan ze ook een maatschappelijke en politieke lading hebben? Werd de gedurfde, ja zelfs als provocerende ervaren keuze van Les Inrocks om Cantat op de cover te zetten, door absolutie ingegeven? Speelden niet eerder commerciële argumenten (niets zo goed als een fikse polemiek om de verkoopcijfers op te krikken, dat weet elke uitgever)? Het waren maar een paar van de vragen die de toon zetten tijdens een etentje onder collega’s. Vragen van een te duizelingwekkende diepgang om met een enkel antwoord van de tafel te worden geveegd, zoals het edito dat het magazine na de feiten op zijn site (en in het nummer van zijn volgende nummer) publiceerde om zich te rechtvaardigen.
 
Datzelfde edito hief zelfs een belerend vingertje. “Journalistiek maakt het soms nodig om grijze zones te onderzoeken, grenzen te overtreden, evidenties te overstijgen, wat die ook mogen zijn. Journalistiek gaat verder dan een moreel standpunt dat al dan niet opgestoken duimen impliceert.” Waouh.
 
Vandaag is het binnen de pers de bon ton om, vaak door zichzelf op te werpen als de garantie van de brand safety van zijn adverteerders, zichzelf de rol van moraalridder aan te meten. Die wordt (weliswaar steeds minder vaak) geassocieerd met journalistiek om de spot te drijven met de twittosfeer. Kwestie van het ijzer te smeden als het heet is en te strijden met de wapens die je hebt. En als we het dan toch over onze digitale wereld hebben, Kantar TNS herinnerde er onlangs nog aan dat de meeste mensen de sociale netwerken niet vertrouwen. Fake news, Facebook: een zelfde strijd. Pittig detail: laatstgenoemde reikte ons afgelopen week – zonder al te veel branding en in een paginagrote krantenadvertentie, godbetert – een helpende hand met “tien tips om fake news te identificeren”. Authentiek!
 
Maar wat is de waarheid? “De wereld heeft het concept uit de Verlichting dat de waarheid baseert op de waarneming van de realiteit, min of meer laten varen. Daarvoor is de werkelijkheid te complex en te angstaanjagend. Het is veel makkelijker om alle feiten die niet stroken met onze vooroordelen te negeren en enkel diegene te zien die onze vastgeroeste ideeën bevestigen. Ik denk – geloof – wat ik denk, en jij vindt er het jouwe van. Misschien zijn we het eens over het feit dat we het oneens zijn. Dan bereik jehet punt waarop de liberale tolerantie de obscurantistische ontkenning tegenkomt. Dat is hipper dan hip (…). We zijn fanatieker dan ooit als het gaat om politiek, extremer dan ooit op het vlak van religie, stugger dan ooit in onze redeneringen. Minder en minder in staat tot compassie. We zien de wereld enkel nog door een totalitaire en onbuigzame bril (…). Niemand maakt zich dus nog druk om uitgeholde concepten als leugen of waarheid.”
 
Aldus de vrije vertaling van een vaststelling die een cynische uitgever als hoofdpersonage in de laatste roman van Nathan Hill (The Nix) doet. Een bijzonder goed boek trouwens, ik kan het je alleen maar aanraden.
 



ARCHIVE / BRANDS - STRATEGY






INTERVIEW

Gert Ysebaert (Mediahuis):

Gert Ysebaert (Mediahuis): "Onze business is journalistiek en die moeten we verzilveren, via welk kanaal dan ook"



DOSSIER  



Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier