Fr
Close

INTELLIGENCE

Seen from Space: Koh-Lanta, van droom naar werkelijkheid

Zaterdag 21 Oktober 2017

Seen from Space: Koh-Lanta, van droom naar werkelijkheid

Geruime tijd was Koh-Lanta op TF1 de natte maar helaas onbereikbare droom voor Belgische adverteerders. Als programma met een groot bereik dat als zeer kwalitatief wordt beoordeeld door de Franstalige kijkers, leek deze avontuurlijke reality tv serie in theorie de ideale programmacontext. Wat een teleurstelling bij de analyse van de CIM-cijfers! Het live +7 bereik van de reclameblokken rond Koh-Lanta vertonen een verlies van 50% in vergelijking tot het programma zelf, ongeveer het dubbele van een gemiddeld programma op een lokaal station. Onbegrijpelijk? Niet echt, als je om te beginnen kijkt naar de manier waarop een K-L is opgebouwd en anderzijds de structuur van het bijhorende bereik bekijkt. Elk deel van de uitzending wordt gescheiden door een reclameblok van minstens zes minuten, gevolgd door sponsoring en aankondigingen van andere programma’s, wat de kijkers tussen de acht en de tien minuten vrije tijd laat. Het live bereik blijft de hele avond lang vrij stabiel, maar het uitgesteld bereik heeft veel weg van een rollercoaster als je de uitzending zelf en de reclameblokken vergelijkt. Het heeft te maken met het feit dat 50% van het bereik van Koh-Lanta uitgesteld gekeken wordt; de kijkers in kwestie zappen massaal de reclame. Is dat een algemene regel? Neen dus: het verschil tussen het live +7 bereik “reclameblokken versus programma’s” is twee keer kleiner bij de reality shows van RTL-TVI. De lengte van de reclameblokken lijkt in dit geval dus wel degelijk een zwaar nadeel. Het gaat niet meer om aandacht of herinnering, maar om het negeren van de reclame door een kijker op twee. En nochtans droomde iedereen van reclameblokken met 15 GRP.

Archief / INTELLIGENCE