Fr
Close

CREATIONS

Pearl meteen volleerd

Donderdag 19 Oktober 2017

Pearl meteen volleerd

Pearl, het eerste jurylid ter wereld dat uitgerust is met artificiële intelligentie en dat door DDB bedacht werd voor de tiende verjaardag van de Mixx Awards, kende de eerste AI-award toe aan een campagne die ook van de vakjury een Gold kreeg. De gelukkige winnaar in kwestie is ‘Her Street View’, een campagne van J. Walter Thompson voor de vzw Touche Pas A Ma Pote.
 
Pearl, die zo heet bij wijze van hulde aan Radia Perlman die beschouwd wordt als de moeder van het internet, maakte haar verdict bekend op basis van 41 variabelen die meetelden voor de toekenning van een prijs sinds de oprichting van de Mixx. Ze leerde zichzelf denken als een jurylid en kan met een hoge mate van precisie voorspellen hoeveel kans een campagne maakt om een award te winnen.
 
Pearl werd ontworpen in samenwerking met de Antwerpenaren van Faction XY, gespecialiseerd in deep en machine learning, en Microsoft dat vroegtijdig toegang verleende tot een preview van Video Indexer Service. Dat alle jury’s nu voortaan afgeschaft mogen worden, is echter wel een brug te ver.

Archief / CREATIONS