SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Raf Debraekeleer (Radio Air Force): "De opmars van de interne productiehuizen is een onontkoombare evolutie"

Vrijdag 6 Oktober 2017


Raf Debraekeleer (Radio Air Force):
Raf Debraekeleer wordt door veel creatieven – en copy’s om te beginnen – beschouwd als ‘mijnheer Radio’ in ons land. Hij maakte het mooie weer bij het vroegere Duval Guillaume Brussel en bij Whar, de bekende geluidstudio uit de jaren 2000. Eind 2008 stapte hij over naar de andere kant en richtte hij zijn eigen studio Cobra op. Die verlaat hij nu om Radio Air Force, RAF voor de intimi, uit de grond te stampen.
 
Waarom verlaat je de geluidsstudio die je opgericht hebt met Christophe Cossement?
Dat was een heel moeilijke beslissing. Om het simpel uit te drukken, laten we zeggen dat Christophe naar links wilde en ik naar rechts.
 
Waar staat Radio Air Force voor?
Het is nog maar een project. Ik wil een gratis online platform of een blog creëren, waar ik mijn passie voor radio in het bijzonder en geluid in het algemeen wil delen. Ik heb het altijd leuk gevonden mensen op dat vlak te inspireren. Ik zal daar alles posten wat ik interessant vind en vooral wat kan helpen om audioproducties te verbeteren. Nu neem ik een maand de tijd om zoveel mogelijk mensen te ontmoeten, om zo een duidelijk beeld te krijgen van hun noden en verwachtingen.
 
Hoe zie jij als radio-expert de opmars van de interne productiehuizen bij de bureaus?
Het is in de eerste plaats een financiële kwestie. Het materiaal is de afgelopen jaren zo veel democratischer geworden dat het makkelijk geworden is om voor een lagere prijs een studio in het leven te roepen. Het is allemaal begonnen met de postproductie van beeld en de volgende etappe was nog makkelijker: je moest gewoon een paar plug-ins en een microfoon toevoegen. Het is een logische en onomkeerbare evolutie. Persoonlijk vind ik het jammer dat het enkel uit economische overwegingen gebeurt, en niet om talent aan te trekken of de producties te verbeteren. Deze beslissingen worden genomen door financiële directeurs en niet door CD’s.
 
Zijn de klassieke productiehuizen dan bedreigd?
Dat denk ik niet. Enkel de grote structuren met een omvangrijk volume kunnen zich de investering veroorloven. Op de Belgische markt zijn er veel producties voor kleine adverteerders die niet noodzakelijk samenwerken met een groot bureau. Zet je radio maar eens aan, dan hoor je dat meteen. Het zijn vooral retailers voor wie radio een belangrijk en strategisch medium is. Dat soort adverteerders en hun bureaus zouden de toekomst van de sector moeten verzekeren.
 
Is het denkbaar dat Raf zijn comeback maakt in de bureauwereld?
Ik sluit niets uit; ik ga daar naartoe waar ik mijn strijd voor betere radioproducties kan voortzetten.



ARCHIVE / CREATIONS






INTERVIEW

Gert Ysebaert (Mediahuis):

Gert Ysebaert (Mediahuis): "Onze business is journalistiek en die moeten we verzilveren, via welk kanaal dan ook"



DOSSIER  



Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier