SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Neutraliteit, door Bart Cattaert (MM)

Vrijdag 1 September 2017


Neutraliteit, door Bart Cattaert (MM)
De controverse als strategie. Dat is het beproefde plan bij de halfjaarlijkse spotjes van Meat and Livestock Australia (MLA) - de Australische tegenhanger van VLAM - voor het promoten van lamsvlees. Begin 2016 stonden de veganisten op hun achterste poten, een jaar later waren de aboriginals aan de beurt en in zijn laatste spot haalt de adverteerder het grote geschut boven om iedereen in het harnas te jagen: religie. Controverse gegarandeerd.

In de lichtvoetige spot ‘Lamb. The Meat More People Can Eat | You Never Lamb Alone’ van het Australische bureau The Monkeys zit een select clubje van goden, profeten, goeroes en verlossers te keuvelen aan de rijkgevulde tafel van de atheïstische gastvrouw. We zien onder meer Zeus, Aphrodite, Moses, Buddha, Ganesha, Obi Wan Kenobi, en Ron Hubbard, de oprichter van de Scientology-kerk. Mohammed, wiens afbeelding als een belediging wordt ervaren, is niet van de partij. De gastvrouw krijgt in het spotje telefoon van de Profeet met de boodschap dat hij het niet kan maken. In een reactie op de kritiek van allerhande religievertegenwoordigers legde de marketing manager van het MLA met uitgestreken gezicht uit dat de spot speelt met de idee dat iedereen kan genieten van lam, ongeacht religieuze overtuigingen of achtergrond...

Dat corporate en religie niet samengaan bewees de ophef die vorige week ontstond rond de nieuwe verpakking van het Eridanous-assortiment bij Lidl ofwel zijn Griekse specialiteiten. De retailer verpakte zijn moussaka (oorspronkelijk uit het Midden-Oosten) en halloumi (oorspronkelijk uit Cyprus) in een afbeelding van de Antanasis-kerk in Santorini. Het kruisbeeld op de kerk was vakkundig weggephotoshopt op de verpakking. Het inspireerde ‘onze’ Vlaamse Trump tot een “Weg met ons” tweet en een tevreden achterban aan de rechterflank. Een paar dagen eerder waren zijn partijgenoten nog de eerste om een wervingsscampagne van de Vlaamse Overheid te wraken. Meer bepaald vanwege de campagnefoto, een lachende vrouw met hoofddoek. Om maar te zeggen dat neutraliteit niet altijd hetzelfde betekent in de grootste partij van Vlaanderen.

En de boer, hij ploegde voort.



ARCHIVE / BRANDS - STRATEGY






INTERVIEW

Joachim van Beust (Auxipress):

Joachim van Beust (Auxipress): "Dankzij big en smart data kunnen we bewijzen wat voor discours lezers van een merk verwachten"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier