SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Piet Wulleman (DG) & Luc Latour (Axa): "We zijn het eerste merk binnen de sector dat een webserie maakt"

Zondag 10 September 2017


Piet Wulleman (DG) & Luc Latour (Axa):
Maandag staan de eerste afleveringen van Who’s next online. Dat is een entertainende webserie van verzekeraar Axa Belgium en een poging om een andere manier van communiceren met de consument te verwezenlijken. Uitleg door Luc Latour, Brand & Media Manager bij Axa Belgium, en Piet Wulleman, Head of Strategy bij Duval Guillaume.

Een verzekeraar die een webserie lanceert. Dat hebben we nog niet gezien...
Luc Latour:
Ik ben al jaren een grote believer om op een meer betrokken manier te communiceren met de consument. Ik geloof dat merken moeten evolueren naar content producers en voortdurend content moeten brengen. De consument heeft daarbij de afstandsbediening in handen. Reclame irriteert en onderbreekt. Dat wil niet zeggen dat je die reclamespots moet laten vallen, maar wel dat je ook iets anders moet aanbieden aan de consument. Daarbij denk ik aan relevante en interessante content die niet vervalt in product- en dienstencommunicatie. Deze webserie is gericht op de doelgroep 25-44-jaar en is de eerste executie in deze nieuwe filosofie van Axa. Het is een project dat redelijk gedurfd is, want er is geen R.O.I op korte of middellange termijn. Parallel hiermee is er een merkoefening gaande op globaal niveau onder impuls van de Global CEO van Axa, Thomas Buberl. Zijn missie voor Axa kunnen we samenvatten in de lijn ‘Empower people to live a better life’ ofwel de klant meer begeleiden op zijn levenspad en hem tools aanreiken. Die nieuwe positionering is op groepsniveau al bezig en zullen we in België in 2018 meer vorm geven.

Piet Wulleman: We zitten in het midden van een grote strategische merkoefening over waar Axa voor staat. Als we praten over de toekomst met makelaars en consumenten, beseft iedereen dat er een hoop dingen op ons afkomen. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met de autoverzekering als er straks zelfrijdende auto’s rondrijden? Zo zijn er heel wat voorbeelden te bedenken die de huidige topics in het verzekeringswezen in het niet doen verzinken. Die toekomstvragen hebben we op een entertainende manier in een webserie gegoten.

Hoe ziet die eruit?
Luc Latour:
De serie heet Who’s next en bestaat uit zes afleveringen van anderhalve minuut die gemaakt zijn door Roses Are Blue, het productiehuis dat opgericht is door Matthias Coppens, Anda Ackx en Caviar. Elke aflevering draait rond een fictieve uitvinder die denkt een oplossing gevonden te hebben voor een maatschappelijk probleem zoals de vergrijzing, de opwarming van het klimaat, de uitlaatgassen van auto’s, enz. Het gaat dan wel over maatschappelijke problemen, maar het blijft entertainment en gespeeld door acteurs. De zes afleveringen zullen we stelselmatig publiceren op de blog whosnext.be. Op de blog komt uit nog wat info over elke uitvinder en we maken ook de link met de rol van Axa wat betreft die maatschappelijke problemen. We gaan de verschillende afleveringen niet pushen via traditionele media, maar wel via Facebook en Instagram.

Is het budget voor deze webserie vergelijkbaar met het budget voor een reclamecampagne?
Luc Latour:
Nee, het is goedkoper. Het blijft nog altijd een smak geld, want je moet zes afleveringen produceren en de coördinatie met alle teams tot een goed einde brengen. Duval Guillaume had de lead, in een geïntegreerd team van Publicis One. Het is een andere manier om onze boodschap over te brengen, meer storytelling dan klassieke reclame. Ik ben benieuwd naar het resulaat, want ook voor mij is dit een test om te zien of het werkt. In de financiële sector zijn we het eerste merk dat een webserie creëert. Ik hoop alleszins dat we meer seizoenen kunnen produceren.

Wat moet er gebeuren opdat merken uitgevers en producers kunnen worden?
Ik geloof in de filosofie dat merken moeten evolueren naar producenten of uitgevers. Iedereen spreekt over branded content en over een always-on communicatie, maar ik vind dat niemand er momenteel klaar voor is, zowel aan de kant van de adverteerders als bij de bureaus of productiehuizen. Ik denk dat de bureaus die content competenties meer moeten integreren. Er zijn dan wel nieuwe en flexibele content bureaus, maar ze hebben niet de ervaring of de kracht om grote producties in handen te nemen. In 2018 zal die branded content via sociale media aan belang toenemen bij Axa en waarschijnlijk ook bij andere merken.

 
 



ARCHIVE / BRANDS - ACTIVATION






INTERVIEW

Vicky Willems en Jean-Marie Margrève (Strategie):

Vicky Willems en Jean-Marie Margrève (Strategie): "Als het hart de richting aangeeft, volgt het hoofd vanzelf"



DOSSIER  



Merit Awards 2019: de laureaten en finalisten  


Dit jaar reikte de jury van de Merit Awards, voorgezeten door Mieke Debeerts (chief customer experience & marketing communications officer, Belfius), aan de zijde van de redactie van de Merit...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Weg met stereotiepe reclame  


De laatste jaren ontstaan nieuwe reclamedynamieken als weerspiegeling van de samenleving. Die werden meer bepaald in gang gezet door groepen als Unilever of P&G en dragen bij om de verschillende...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Luxury: What's in a name?  


Hoe evolueert het aankoopgedrag van consumenten voor luxeproducten? Dat is de vraag die de Luxury Survey studie van Roularta zich stelde. De studie die voor het eerst in 2015 werd gevoerd, kreeg...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier