SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

'Pass the Heinz'... zeker weten?, door Fred Bouchar (MM)

Zondag 25 Juni 2017


'Pass the Heinz'... zeker weten?, door Fred Bouchar (MM)
Echt geweldig vind ik die campagne die fictief bedacht werd door Don Draper, de held van Mad Men, en geweigerd werd door zijn klant, om een halve eeuw later opnieuw op smaak van het echte leven te worden gebracht door het bureau David. In Cannes won ze een Gold in Outdoor en Print & Publishing. Geweldig, dus, echt waar.
 
Tegelijk zit ik toch met een aantal vragen, nadat ik de Franse journalist Jean-Baptiste Malet hoorde praten over zijn laatste boek ‘L'empire de l'or rouge’ (zijn interview in L’Humanité vind je hier). Twee en een half jaar onderzoek had hij nodig om de onfrisse business van de industriële en de door Heinz genetisch gewijzigde tomaat bloot te leggen. Tomatenconcentraat dat enkel nog dankzij zijn naam iets te maken heeft met het rode goud. Het gros van de wereldwijde productie werd verplaatst naar China, mede door de goede zorgen van de Italiaanse maffia. De opbrengst wordt verkocht aan ’s werelds grootste retailers en fabrikanten, Heinz op kop, in aseptische vaten van 230 kg driedubbel concentraat. Een driehoekshandel die goed is voor tien miljard dollar per jaar, een productie die berust op de uitbuiting van de arme bevolking van Xinjiang, of zelfs van gevangenen, grotendeels onder controle van het Chinese leger. Met de daarbij horende mechanisatie en de diepgaande gevolgen voor het milieu… Een plaatje dat weinig uitstaan heeft met de coole beeldspraak van Heinz-ketchup.
 
Misschien ben ik naïef, maar ik zit dus met vragen. Kunnen reclamemakers, tenzij ze schizofrene neigingen vertonen, vandaag nog in eer en geweten achter klanten staan die zich geen bal aantrekken van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid? Kunnen ze de waarde verwoestende marketing van dit soort merken onderschrijven door ze een van de meest prestigieuze trofeeën binnen de sector toe te kennen? Nu de reclame alsmaar meer de nadruk legt op de positieve gebruikerservaring, op het belang van een band te smeden, het gewicht van maatschappelijke samenhang, empathie voor de zwakkere en/of armere medemens. ‘Payphone Bank’, ‘Beyond Money’, ‘The Unsual Football Field’, ‘Care Counts’… de Grand prix voor dit soort thema’s die scoren binnen de sector, zijn niet meer te tellen. Wat dus?
 
Mijn zoon stelde me de vraag en nu stel ik ze aan jullie. Net zoals hij vraag ik me zelfs af of reclamemensen wel nog het recht hebben om zich bereid te verklaren voor merken als Heinz te werken.



ARCHIVE / BRANDS - STRATEGY






INTERVIEW

Antoinette Ribas (DDB):

Antoinette Ribas (DDB): "Als we geloofwaardig willen blijven en verbonden met ons publiek, moeten we om te beginnen diversiteit in ruime betekenis en niet enkel inzake sekse aanmoedigen"



DOSSIER  



Profitability Survey 2017 : De groei was van korte duur voor de ACC-bureaus  


Naar jaarlijkse gewoonte verzamelde de Association of Communication Agencies (ACC) de financiële cijfers van zijn leden om de temperatuur van de markt te meten. Het resultaat voor 2017? Een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Forrester maant reclameholdings aan hun businessmodel te herzien  


Kan creatief ondernemerschap het businessmodel van de communicatiebureaus redden? Ted Schadler, VP Principal Analyst bij Forrester, stelt de vraag op de beroemde blog van zijn werkgever en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier