SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

'Pass the Heinz'... zeker weten?, door Fred Bouchar (MM)

Zondag 25 Juni 2017


'Pass the Heinz'... zeker weten?, door Fred Bouchar (MM)
Echt geweldig vind ik die campagne die fictief bedacht werd door Don Draper, de held van Mad Men, en geweigerd werd door zijn klant, om een halve eeuw later opnieuw op smaak van het echte leven te worden gebracht door het bureau David. In Cannes won ze een Gold in Outdoor en Print & Publishing. Geweldig, dus, echt waar.
 
Tegelijk zit ik toch met een aantal vragen, nadat ik de Franse journalist Jean-Baptiste Malet hoorde praten over zijn laatste boek ‘L'empire de l'or rouge’ (zijn interview in L’Humanité vind je hier). Twee en een half jaar onderzoek had hij nodig om de onfrisse business van de industriële en de door Heinz genetisch gewijzigde tomaat bloot te leggen. Tomatenconcentraat dat enkel nog dankzij zijn naam iets te maken heeft met het rode goud. Het gros van de wereldwijde productie werd verplaatst naar China, mede door de goede zorgen van de Italiaanse maffia. De opbrengst wordt verkocht aan ’s werelds grootste retailers en fabrikanten, Heinz op kop, in aseptische vaten van 230 kg driedubbel concentraat. Een driehoekshandel die goed is voor tien miljard dollar per jaar, een productie die berust op de uitbuiting van de arme bevolking van Xinjiang, of zelfs van gevangenen, grotendeels onder controle van het Chinese leger. Met de daarbij horende mechanisatie en de diepgaande gevolgen voor het milieu… Een plaatje dat weinig uitstaan heeft met de coole beeldspraak van Heinz-ketchup.
 
Misschien ben ik naïef, maar ik zit dus met vragen. Kunnen reclamemakers, tenzij ze schizofrene neigingen vertonen, vandaag nog in eer en geweten achter klanten staan die zich geen bal aantrekken van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid? Kunnen ze de waarde verwoestende marketing van dit soort merken onderschrijven door ze een van de meest prestigieuze trofeeën binnen de sector toe te kennen? Nu de reclame alsmaar meer de nadruk legt op de positieve gebruikerservaring, op het belang van een band te smeden, het gewicht van maatschappelijke samenhang, empathie voor de zwakkere en/of armere medemens. ‘Payphone Bank’, ‘Beyond Money’, ‘The Unsual Football Field’, ‘Care Counts’… de Grand prix voor dit soort thema’s die scoren binnen de sector, zijn niet meer te tellen. Wat dus?
 
Mijn zoon stelde me de vraag en nu stel ik ze aan jullie. Net zoals hij vraag ik me zelfs af of reclamemensen wel nog het recht hebben om zich bereid te verklaren voor merken als Heinz te werken.



ARCHIVE / BRANDS - STRATEGY






INTERVIEW

Christian Kévers (MediaCom), discrete rots in de branding

Christian Kévers (MediaCom), discrete rots in de branding



DOSSIER  



AMMA 2018: de gouden cases  


Het is dus Mindshare dat de titel van Agency of the Year op de AMMA Awards wint. Het bureau geleid door Gino Baeck wint ook een Gold in Best Use of Native & Content voor 'Open Kitchen'...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


BOA & BOCA: de gouden cases  


De Best of Activation hebben hun verdict bekendgemaakt. Dit jaar werden er 38 prijzen uitgereikt. Parallel met de BOA organiseerden de ACC en Custo voor het eerst de Best of Content Awards. Die...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Het CIM van de volgende generatie  


Hebben JIC’s (Joint Industry Committees) zoals het CIM nog een toekomst? En hoe ziet die er dan uit? Er werden tijdens het eerste trimester van het nieuwe jaar heel wat vragen gelanceerd binnen en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier