Fr
Close

AWARDS

België in Cannes: negen Lions in totaal

Zaterdag 24 Juni 2017

België in Cannes: negen Lions in totaal

De Belgische teller zal blijven hangen op negen Cannes Lions dit jaar, tegenover 23 vorig jaar en 14 in 2015. Er vielen slechts vijf campagnes en evenveel bureaus in de prijzen. Te beginnen met These Days dat vijf Lions wint met ‘Coins of Hope’ voor Child Focus: een Gold en een Silver in PR, alsook drie Bronze in Direct, Outdoor en Design. De tweede Gold viel in de PR-competitie ter bekroning van ‘The Impossible Signing Sessions’ van DDB voor Bol.com. Duval Guillaume neemt de derde Gold voor zijn rekening, met 'Merry Xmas from Syria' voor Rode Kruis Vlaanderen. Dan waren er nog twee Bronze voor ‘Klarafy’ van FamousGrey voor Klara in Cyber en ‘Notfairbnb’ van TBWA voor Solidarité Grands Froids, ook in PR. In totaal behaalde België 42 shortlists, wat overeenkomt met iets minder dan 9% van onze inschrijvingen.
 
2017 zal dus zeker niet geboekstaafd blijven als een groot jaar. Is dat een indicator voor de gezondheidstoestand van de Belgische creativiteit? Zeker niet. Volgens ons verdienden verschillende campagnes beter en zoals iedereen weet is Cannes een grote loterij waar België amper een procent van het totale aantal inschrijvingen vertegenwoordigt. Bovendien zetelden er ook minder Belgen in de jury’s: ons land had zes juryleden dit jaar, van wie de helft in de Shortlist Jury. Dat heeft zeker niet geholpen.

Archief / AWARDS