SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Christiane Dardenne over het TF1-dossier

Zaterdag 18 Maart 2017


Christiane Dardenne over het TF1-dossier
Ik ben niet echt meer helemaal betrokken bij wat er reilt en zeilt (75 jaar op de teller!), maar naar mijn mening maakt de raad van bestuur van de RTBF een echte fout door de redenering van Jeau-Paul Philippot en Yves Gérard niet te volgen…

Voor alle duidelijkheid, het gaat niet om de commerciële kwaliteiten van Transfer: het is een zeer professionele regie die bewezen heeft wat ze waard is.

Maar het is ook een regie die zich niet hoeft te bekommeren om het evenwicht op de markt in het zuiden van het land.

Toen ik als algemeen directeur van RMB besloot om een potentiële regie voor TF1 te starten in België, kwam het erop aan om te reageren tegen de politieke beslissing om “de RTBF in ruil voor een bord linzen te verkopen” aan RTL, met een systeem van ‘nômes’ (twee RL-spots voor 1 RTBF-spot) dat compleet strijdig was met de wetten inzake concurrentie en aan te tonen dat niets buitenlandse spelers kon verhinderen om de Belgische markt te betreden. Ook moest worden aangetoond dat er minder geïnvesteerd werd in het zuiden, enerzijds door de overflow, anderzijds door de toenemende ‘vervlaamsing’ van de kaderleden binnen de bedrijven, meer bepaald op de marketing. Natuurlijk stonden die dichter bij de Vlaamse gevoeligheid van het landschap en de Vlaamse audiovisuele programma’s.

Hoeveel van hen waren nieuwsgierig genoeg om naar de Belgische Franstalige zenders te kijken (het omgekeerde is trouwens net zo goed waar)?

Gelukkig voor RTL TVI en de audiovisuele audiovisuele markt vond de Franse zender die sterk stond op zijn eigen markt, het toen niet nodig om te volharden. Dat was toen trouwens de prioriteit van Patrick Le Lay die op dat moment al aan zijn dertiende directeur diversificatie zat (Patrick Tillieux, voor wie het niet meer zou weten).

Vandaag, bekende Gilles Pélisson zelf, heeft TF1 honger.

Het zal dus niet wijken, zoals zijn voorganger lang geleden. Van arrogantie is er deze keer geen spoor.

Ik ben er dus vast van overtuigd dat het duo Philippot/Gérard gelijk heeft: if you can not beat them, join them. En de argumenten van Philippot lijken allemaal ingegeven door gezond verstand: een beter beheer van de uitzendingen, de producties, enzovoort…

De argumenten van Pélisson zijn helemaal juist en bijzonder goed gedocumenteerd.

Natuurlijk is dit de mening van een oude rot. Met het voordeel dat diezelfde oude rot vrij kan zeggen wat ze denkt, zonder het risico van commerciële sancties te lopen.



ARCHIVE / MEDIA - STRATEGY






INTERVIEW

Antoinette Ribas (DDB):

Antoinette Ribas (DDB): "Als we geloofwaardig willen blijven en verbonden met ons publiek, moeten we om te beginnen diversiteit in ruime betekenis en niet enkel inzake sekse aanmoedigen"



DOSSIER  



Profitability Survey 2017 : De groei was van korte duur voor de ACC-bureaus  


Naar jaarlijkse gewoonte verzamelde de Association of Communication Agencies (ACC) de financiële cijfers van zijn leden om de temperatuur van de markt te meten. Het resultaat voor 2017? Een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Forrester maant reclameholdings aan hun businessmodel te herzien  


Kan creatief ondernemerschap het businessmodel van de communicatiebureaus redden? Ted Schadler, VP Principal Analyst bij Forrester, stelt de vraag op de beroemde blog van zijn werkgever en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier