SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Life in Plastic, door Fred Bouchar (MM)

Zondag 29 Januari 2017


Life in Plastic, door Fred Bouchar (MM)
Eerst vroegen we ons domweg af of het de eerste spot in het Trump-tijdperk was die aanzette om uit de kast te komen? Later vonden we het gewoon de beste campagne tegen gender marketing die we tot dusver zagen. Verbazend genoeg kwam ze er op initiatief van… Barbie. Ja, inderdaad, de Barbie van Mattel. De verguisde pop, beladen met clichés en stereotypes. Door velen beschouwd als vulgair en ongeschikt (omdat ze borsten heeft en je ze kunt uitkleden), al sinds ze in 1958 op de markt kwam.

Gedurende haar 60-jarig bestaan werd ze er voortdurend van beschuldigd haar imago te onderhouden met seksistische clichés die al even groot waren als de decolletés van haar jurkjes. Hoe hoger haar hakken, hoe dieper de vernedering en beperking van de vrouw tot object… Tot dusver was ze de zondebok van de Femen, de intellectuelen, de lelijke eendjes en, no offense, de brunettes. Maar dat was vroeger. Door de reclame. Misschien dat er vandaag iets verandert. Dankzij de reclame. Dankzij de lijn ‘You Can Be Anything’ van BBDO San Francisco. En hun laatste opus, de spot #DadsWhoPlayBarbie. Het verhaal? Dat is duidelijk: het zit helemaal vervat in de hashtag.
 
“Real Men play with Barbies”, aldus USA Today, vorige maandag, de dag na de wedstrijd van de NFL tussen de New England Patriots en de Pittsburgh Steelers. Die werd gewonnen door… Barbie, als we de Amerikaanse krant mogen geloven. Want ook dat was een geniale ingeving van Mattel, de keuze van een reclameblok tijdens een Amerikaanse voetbalwedstrijd voor de lancering van de campagne. De spot moet beslist hetzelfde effect gehad hebben op de liefhebbers van Bud Light en Doritos, met andere woorden het publiek dat op zondag naar het voetbal kijkt, als een defilé van Victoria’s Secret in het Vaticaan.
 
“Time Spent in Her Imaginary World Is an Investment in Her Real World”, besluit de spot. Mooi gezegd en een prima manier om al die stevige nacho-macho’s eraan te herinneren dat ze beter even veel tijd aan de verbeelding van hun kroost zouden besteden als aan de kapriolen van de bal. “Sundays are always football, and now that gets interrupted with, uh, a little Barbie time”, verklaart een van de ‘nieuwerwetse’ papa’s in de spot. Waarna de sociale netwerken de loftrompet staken van miss-poppemie die dat niet had zien aankomen.
 
Barbie als voorvechtster van de sociale, intellectuele en emotionele ontwikkeling van de relatie tussen vaders en dochters in het echte leven. Wie had dat ooit gedacht? Maar als we dan toch bezig zijn ons te ontdoen van de clichés inzake gender marketing, waarom zouden we dan niet nog een stapje verder gaan? Zoals mijn collega Griet opmerkte: waarom zijn het altijd de meisjes die met Barbies moeten spelen? Is Ken misschien niet viriel genoeg voor de jongens?

Fred Bouchar



ARCHIVE / BRANDS - STRATEGY






INTERVIEW

Joachim van Beust (Auxipress):

Joachim van Beust (Auxipress): "Dankzij big en smart data kunnen we bewijzen wat voor discours lezers van een merk verwachten"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier