Fr
Close

BEST OF RESEARCH

Nielsen waarschuwt voor wilde promoties

Zondag 4 December 2016

Nielsen waarschuwt voor wilde promoties

Volgens Nielsen blijft het aantal promoties en kortingen in België toenemen. Het instituut omschrijft ons land zelfs als ‘promo-crazy Belgium’, met 58% van de bevolking dat beweert geobsedeerd te zijn door promoties, 51% inwoners die beweren prijsgevoelig en goed op de hoogte zijn en 41 die actief op zoek zijn naar ‘goede zaakjes’. Volgens Nielsen zijn er diverse redenen voor dit verschijnsel: de inflatie (1,8% in oktober) die gevoelig hoger ligt dan in onze buurlanden, het feit dat 54% van de Belgen zegt zijn gewoonten te hebben veranderd om meer te besparen (Nielsen’s Q3 2016 Consumer Confidence Index), het feit dat de hard discount matuur geworden is, de fusie tussen Ahold/Delhaize… Het draagt allemaal bij tot een ‘storm van promoties’. Op basis van al die vaststellingen vraagt Nielsen zich af of fabrikanten en distributeurs de druk nog moeten opvoeren in de hoop de shoppers tevreden te stellen en ze aan te zetten tot meer consumeren? Volgens het instituut is het antwoord op deze vraag duidelijk neen.
 
Nielsen stelt vast dat de toename van de kortingen (+3,5% voor de fmcg vorig jaar) geen positieve impact heeft op het verkoopvolume: “In feite is de ROI van de promoacties in België een van de laagste als we de situatie vergelijken met die bij onze buren, met slechts 30% van de acties die extra inkomsten opleveren.” Op basis van de onderzoeken in 2015 stelt Nielsen ook vast dat 82% van de promoacties die tot verkoop leiden, voortvloeien uit kortingen van niet meer dan 20%. Het probleem zit in het feit dat deze kortingen die gewoon de inflatie compenseren, standaard geworden zijn en ook als dusdanig door de consumenten ervaren worden. Ze genereren dus niet meer extra verkopen. Om de return uit promoacties te optimaliseren raadt Nielsen dan ook aan een juiste balans op te maken tussen de druk op de prijzen en een ‘every day fair price’.

Archief / BEST OF RESEARCH