SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

An Martel (Diageo): We willen meerwaarde creëren in de horeca

Zondag 9 Februari 2014


An Martel (Diageo): We willen meerwaarde creëren in de horeca
Waarom lanceert Diageo een opleiding voor horecapersoneel?
De Diageo Bar Academy is ontstaan doordat we de laatste jaren ondervonden dat de omzet uit de horeca lichtjes achteruitgaat. Tegelijkertijd zagen we in Europa een opportuniteit voor sterke dranken. Die zijn namelijk in opmars. De revival van de cocktail blijft duren, maar ook andere subcategorieën zoals gin en malt whiskey zijn sterk in opmars, zeker bij vrouwen en jongeren.  Daarnaast zijn we gaan kijken naar wat mensen tegenhoudt om sterke drank te drinken in horecazaken. Uit die analyses blijkt dat de consumenten aan keuzestress lijden door het enorme aanbod en de cocktails doorgaans te sterk bereid vinden. Verder merken we dat het horecapersoneel doorgaans weinig kennis en kunde over sterke dranken en cocktails aan de dag legt. Die zaken hebben we samengebracht en zo zijn we tot een opleidingscentrum voor horecapersoneel gekomen.

Waaruit bestaat de Bar Academy juist?
Het is een professionele opleiding met vier modules. Ze richt zich op de bartenders, eigenaars of managers van horecazaken waar sterke dranken een plaats hebben. We willen de omzet van die zaken doen groeien door het niveau en de kennis van het horecapersoneel te verhogen. Met de eerste trainingen die dit jaar doorgaan in de grote Belgische steden, bereiken we 500 mensen via 120 horecazaken. We reiken hen technieken en kennis aan en met behulp van horeca-experts leren we de deelnemers hoe ze bijvoorbeeld een perfecte gin-tonic moeten bereiden. We willen in het begin vrij breed gaan om daarna in de andere modules meer in de diepte te werken. De Bar Academy is een globaal initiatief van Diageo. Voor het Belgische luik hebben we de website diageobaracademy.be ontwikkeld waar we een community willen creëren. Op het platform kunnen de bartenders de opgedane kennis delen. De trainingen zijn dus niet alleen maar bedoeld om onze eigen producten te promoten.

Diageo lijkt zich nu op de horeca te concentreren na de focus op de retail de voorbije jaren.
We hebben de laatste jaren inderdaad sterk op de retail gefocust. Nu willen we ook in de horeca opnieuw meerwaarde creëren. We hebben beseft dat we de laatste jaren te weinig aandacht aan dit segment hebben besteed.

Is de uiteindelijke globale strategie van Diageo een omzetverhoging uit de premium merken?
Het klopt dat we willen inzetten op de groeiende markt van premium sterke dranken. Tegen 2017 moet de omzet uit die zogenaamde reserve brands uitkomen op 3,4 miljard euro tegenover de 1,6 miljard nu. Zeker in de horeca zien we een opportuniteit om onze omzet in het premium segment te verhogen. In elke categorie van sterke dranken hebben we intussen een premium aanbod. Dit jaar lanceren we in de horecazaken nog het bourbon merk Bulliet en de variëteit Baileys Chocolate Luxe.



ARCHIVE / BRANDS - LAUNCH






INTERVIEW

Brice Le Blévennec (Emakina):

Brice Le Blévennec (Emakina): "De sleutel ligt in het ontwerpen van elegante 'User Experiences'"



DOSSIER  



De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


AMMA 2018: de gouden cases  


Het is dus Mindshare dat de titel van Agency of the Year op de AMMA Awards wint. Het bureau geleid door Gino Baeck wint ook een Gold in Best Use of Native & Content voor 'Open Kitchen'...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier