Fr
Close

INTELLIGENCE

Sony Belgium en Digizik optimaliseren de relatie tussen merk en muziek

Woensdag 23 Maart 2016

Sony Belgium en Digizik optimaliseren de relatie tussen merk en muziek

Digizik en Sony Music Entertainment slaan de handen in elkaar voor een nieuw onderzoek ‘op verzoek’ dat Belgische adverteerders en bureaus moet begeleiden bij hun marketingbeslissingen. Dat onderzoek richt zich tot marketeers die hun doelgroep beter willen begrijpen. Het steunt op data van Sony Music Entertainment en de expertise van Digizik. Tekst en uitleg door Max Hubeau, consumer insights manager bij de major (rechts op de foto), en François Charles, medezaakvoerder bij Digizik.
 
Hoe is dit partnerschap ontstaan?
 
François Charles: Twee jaar geleden volgde ik een Executive Master in Marketing en Advertising, in avondles aan Solvay. Voor mijn eindejaarswerk wilde ik de relatie tussen merk en muziek nader onderzoeken. Oorspronkelijk wilde ik die rationaliseren, omdat ik vastgesteld had dat als het om sponsoring en ‘endorsement’ gaat, beslissingen op basis van niet altijd even objectieve criteria genomen worden. Onze doelstelling bij Digizik was om veel verder door te denken. Daartoe zijn we beginnen zoeken naar triggers die de relatie tussen een merk en muziek helpen rationaliseren. We hebben er twee belangrijke geïdentificeerd: het feit om muziek als een affectieve, cognitieve of gedragsgebonden stimulans beschouwd wordt en het feit van muziek als medium te beschouwen. Muziek maakt het mogelijk om een bepaalde doelgroep te ontmoeten, wat voor ons natuurlijk veel interessanter is. We hebben verschillende partners opgezocht die deze kostbare gegevens zouden kunnen hebben. Sony Music Entertainment was het best uitgerust, dankzij een internationaal ontwikkelde tool.
 
Om wat voor tool gaat het?
 
Max Hubeau: Bij Sony hebben we zeer veel aandacht voor alles wat te maken heeft met marktanalyse en inzicht in gegevens verstrekt door Spotify of anderen, alsook door de sociale media. Maar tegelijk wilden we ook een tool die ons in staat zou stellen niet beïnvloed te worden door al deze platformen. Het leidde uiteindelijk tot een jaarlijkse enquête per land. In België werd die gevoerd bij meer dan 3200 Belgen tussen 15 en 65 jaar aan de hand van een online vragenlijst. Er werden meer dan 568 artiesten en 333 merken geregistreerd op ons grondgebied en er komen elk jaar nieuwe entries bij. De volgende enquête wordt deze zomer gevoerd.
 
FC: In deze tijden waar alles meetbaar is en het al performance marketing is wat de klok slaat, is het onmogelijk om nog partnerships te sluiten op basis van intuïtie of affiniteit. Merken die investeren in muziek, moeten dat doen op basis van een participatieve analyse die hen zal helpen op echte ROI te genereren, door de verschillende parameters van de relatie te beheersen. De formaten die ter beschikking van de toekomstige klanten gesteld zullen worden, zullen het mogelijk maken om een bepaalde bevolkingsgroep te analyseren op basis van variabelen als Lifestyle, Muziekvoorkeur, Mediaconsumptie, Merkrelatie en sociodemografische parameters.
 
Wat gaan jullie de adverteerders concreet voostellen via dit partnerschap?
 
FC: We hebben ons geassocieerd met Sony Music Entertainment om een nieuwe studiedienst ‘op verzoek’ te kunnen aanbieden. Die moet adverteerders en Belgische reclame- en mediabureaus begeleiden bij hun marketingbeslissingen. Zeg me waar je naar luistert en ik zeg je wie je bent. Vandaag zijn vier typeverslagen beschikbaar: het ‘Artist Report’, het ‘Brand Report’, het ‘Media Report’ en ‘Slice & Dice’ (bereik op maat).
 
MH: Via dit exclusieve partnerschap willen we een nieuwe rigoureuze norm invoeren in de relatie tussen adverteerders en muziek. De commerciële kant wordt volledig verzorgd door Digizik, in samenwerking met Sony.

Archief / INTELLIGENCE