SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Disruptors zijn valsspelers, door Bart De Pauw (GroupM)

Woensdag 16 Maart 2016


Disruptors zijn valsspelers, door Bart De Pauw (GroupM)
Dit is een van de conclusies die Geert Noels trekt, naar aanleiding van zijn bezoek aan Sillicon Valley. Naast de lof die hij de echte ondernemers met een brede maatschappelijk visie toeroept, verwittigt hij ook voor de nefaste gevolgen van het blind toejuichen van technologische ‘valse’ disruptie.

Het is namelijk een paradox. Enerzijds zijn er de beschamende tewerkstelling, nieuwe inkomstenkloven, onzekere toekomsten voor velen, het omzeilen van sociale en fiscale wetgeving, waar menige regeringen zich dubbelzinnig over uitlaten (geen uniek voorrecht van disruptors). De maatschappelijke visie is bij sommigen wat doorzichtig. Anderzijds moeten we grif toegeven dat de wettelijke kaders verouderd zijn en dat het ethisch ondernemen veel sterker gestimuleerd moet worden. Opmerkelijk is de uitspraak van Dominique Leroy, dat men zich echt moet bedenken over de toekomst van onze (lees meer menselijke) economie.

Terzelfdertijd zorgen deze disruptors voor enorme vooruitgang. Ze tackelen de zwakke punten van de klassieke spelers, scheefgegroeide situaties, het gebrek aan customer centricity, de verwatering van toegevoegde waarde. Deze high scalable disruptive companies werken heel anders dan de klassieke bedrijven, die ondertussen hun cashstabiliteit zien wegzinken. Disruptors gebruiken namelijk vaak immateriële activa met het internet als distributie. The world at your hands. Centraal staat ‘geconnecteerde’ technologie en data. De belofte van ‘targeted’ reclame met hoge engagementswaardes en ROI zoals we dit ondertussen kennen in medialand. Ook al blijft privacy een heikel punt, zie je toch dat mensen bereid zijn hun data in te ruilen voor waarde.

Binnen de media-industrie, waar het lot van vele actoren al jaren getart wordt, is er een schizofrene houding ontstaan tegenover disruptief geweld. De kaarten werden zwaar geschud. Tech giganten die content spelers overnemen. Sociale media platformen die de audience highway worden, waarop content bedrijven graag meeliften (although there is no such thing as a free lunch). In medialand is het woord ‘gratis’ de verpersoonlijking van disruptie. De fameuze asynchrone business of het inruilen van inkomstenmodellen. De bestaande actoren worden als het ware schaakmat gezet. Een beetje parasitair of net heel slim. Resultaat is het ontstaan van twee kampen, waardoor de zo nodige nuancering verdwijnt. Je bent voor of tegen, je bent tech lover of loser. 

Maar wat kun je zoal doen als klassieke media speler, lokaal sterk verankerd en beursgenoteerd?

- Werk vanuit je eigen sterktes en ontleen tegelijkertijd de juiste ideeën aan disruptors. Je kunt niet tegen vooruitgang zijn. Stel je unieke waarde propositie in de nieuwe wereld vlijmscherp. Ga af en toe in spreidstand. Besef dat content niet altijd een doel op zich hoeft te zijn. Onderneem, “digital at the core”. Digitale transformatie is namelijk iets anders dan digitale substitutie!

- Trek de kaart van de lean startup innovatie. Volgens BCG moet je jouw eigen business ‘ontwrichten’. Weinig aandeelhouders staan hiervoor te springen en het is ook niet elk bedrijf gegeven. Alternatieven (alvast in theorie) zijn investeringen en overnames of extremer een totale ‘refocus’. Moeten meer bedrijven het voorbeeld volgen van een type incubator als Telenet Kickstart? Zijn media ventures de oplossing? Is er plaats voor actieve matchmakers die de juiste innovatie spotten bij start ups in opdracht van bedrijven.

- Bundel krachten op zoveel mogelijk domeinen. Zowel in de backoffice als de front office approach. Neem nu de rijke mogelijkheden van het unieke project MEDIA ID, een open en betrouwbare oplossing om de identiteit van mediagebruikers te beheren over verschillende platformen, toestellen en media heen. Trek dit door tot en met het opzetten van een nieuw advertentie eco systeem binnen het gegeven van de programmatic marktevolutie.

- Ga voor vergelijkbare, transparante en betrouwbare metrics die er toe doen voor alle actoren, ook de nieuwe concurrentie. Een rol voor het CIM. Juiste en gezonde solidariteit is van fundamenteel belang en niet enkel in klein Belgenland. Dit is echter geen synoniem voor fout protectionisme. Het is niet door angstvallig te doen alsof de nieuwe concurrenten niet bestaan dat ze verdwijnen. 
 
 
 
 
 
 



ARCHIVE / MEDIA - STRATEGY






INTERVIEW

Alex Thoré (Magis Company):

Alex Thoré (Magis Company): "Mijn toverdrank bevat een positieve instelling en resultaten"



DOSSIER  



Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


AMMA 2018: de gouden cases  


Het is dus Mindshare dat de titel van Agency of the Year op de AMMA Awards wint. Het bureau geleid door Gino Baeck wint ook een Gold in Best Use of Native & Content voor 'Open Kitchen'...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


BOA & BOCA: de gouden cases  


De Best of Activation hebben hun verdict bekendgemaakt. Dit jaar werden er 38 prijzen uitgereikt. Parallel met de BOA organiseerden de ACC en Custo voor het eerst de Best of Content Awards. Die...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier