SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Betrokken medewerkers maken het verschil, door Geert Serneels (Ogilvy Internal Communication)

Maandag 18 Januari 2016


Betrokken medewerkers maken het verschil, door Geert Serneels (Ogilvy Internal Communication)
Je merk staat centraal. Alle bedrijven en organisaties besteden heel wat euro’s om de naambekendheid van hun merk te versterken. Advertenties, tv commercials, radiospots, below the line acties,… Elk merk spendeert jaarlijks een megabudget aan ‘advertising’. De betrokken marketeers spreken van een verantwoorde uitgave en cijferen zich dol op zoek naar de Return On Advertising.

Laten we even terugkeren naar de periode van het Autosalon 2015 voor een persoonlijk verhaal. Mijn oude wagen had meer dan 180.000 km op de teller en het spook van de dreigende kosten doemde op. Logisch dat je na acht jaar trouwe dienst afstand neemt van je wagen en openstaat voor een nieuwe verleiding. Drie merken haalden mijn shortlist, drie merken ook die kwalitatief en imagomatig prima scoren en aan elkaar gewaagd zijn. Met heel veel goesting en interesse plan je op je vrije zaterdag de dealerbezoeken in. En wat blijkt? Na afloop van je ronde houd je amper één merk over... Niet toevalig het merk waar je bij het binnenkomen gespot wordt, er ruimte is voor een persoonlijke begroeting door een sales advisor die oog en oor heeft voor je verhaal en je wensen. Kortom, medewerkers die je het gevoel geven dat ze betrokken zijn en dat ze om je geven als klant.

Klantgerichte attitudes staan centraal

Het verschil werd gemaakt door de klantgerichte attitude van de betrokken sales advisor. Zij connecteerde, creëerde meteen vertrouwen en sprak met passie over haar job en haar merk. Haar merkbeleving overtuigde me en was meteen het bewijs dat investeren in je merk start bij de betrokkenheid van je medewerkers. En, laat daar nu net vandaag het schoentje knellen.

In mijn dagelijkse omgeving als consultant merk ik dat mensen mentaal en helaas ook fysiek afhaken. De economische crisis, change à volonté, een korte termijn focus, afwezigheid van interne communicatie en een gebrekkig people management hebben er stevig ingehakt. Studies geven aan dat de medewerkersbetrokkenheid jaar na jaar afneemt en amper 19% van de medewekers geeft aan geëngageerd te zijn.

‘Customers will never love a company, until the employees love it first’ orakelt betrokkenheidsgoeroe Simon Sinek. Gelijk heeft hij en het is hoog tijd dat bedrijven eindelijk werk maken van een volwassen intern communicatiebeleid.

Interne communicatie in de brede zin van het woord. Ogilvy IC ontwikkelde het 4 C-model dat bedrijven de mogelijkheid biedt om op vier niveaus te werken: Connection (aligneren met de bedrijfsvisie en -cultuur), Conversation (interne dialoog versterken), Competences (werken aan de leidinggevende en communicatieve vaardigheden) en Commitment (hoe individuele betrokkenheid verhogen).

Tijdens de UBA-sessie van 14 januari kregen de deelnemers een beter inzicht in het 4C-mode. De nieuwste trends in interne communicatie werden besproken en er werd aan de hand van praktijkcases interactief gewerkt rond de vraag hoe je je interne communicatie concreet kunt aanpakken.

Wie interesse heeft in Brand Engagement kan best even contact opnemen: Geert.Serneels@ogilvy-ic.com.
 



ARCHIVE / TRAINING&BOOKS






INTERVIEW

Vicky Willems en Jean-Marie Margrève (Strategie):

Vicky Willems en Jean-Marie Margrève (Strategie): "Als het hart de richting aangeeft, volgt het hoofd vanzelf"



DOSSIER  



Merit Awards 2019: de laureaten en finalisten  


Dit jaar reikte de jury van de Merit Awards, voorgezeten door Mieke Debeerts (chief customer experience & marketing communications officer, Belfius), aan de zijde van de redactie van de Merit...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Weg met stereotiepe reclame  


De laatste jaren ontstaan nieuwe reclamedynamieken als weerspiegeling van de samenleving. Die werden meer bepaald in gang gezet door groepen als Unilever of P&G en dragen bij om de verschillende...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Luxury: What's in a name?  


Hoe evolueert het aankoopgedrag van consumenten voor luxeproducten? Dat is de vraag die de Luxury Survey studie van Roularta zich stelde. De studie die voor het eerst in 2015 werd gevoerd, kreeg...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier