Fr
Close

BEST OF RESEARCH

Privacy Report

Dinsdag 15 December 2015

Privacy Report

Onlangs gaf de rechtbank van eerste aanleg in Brussel de Belgische privacy-commissie gelijk in de zaak rond Facebook dat de virtuele handel en wandel van niet-leden van het sociale netwerk volgde met behulp van cookies. In oktober klaagde het Europese gerechtshof de ‘Safe Harbor’ overeenkomst aan; die maakte de transfer van persoonlijke gegevens van Europese surfers naar de Verenigde Staten mogelijk… Zowat overal proberen landen de vijzen aan te draaien en willen ze de privacy van hun inwoners beter beschermen tegen bepaalde praktijken, gehanteerd door de grote spelers van het internet.
 
De mening van Space: De afgelopen jaren zagen we de opmars van programmatic buying, behavioural targeting en re-targeting, search, adressable advertising op TV of zelfs real time ads gebaseerd op een sonore registratie. Al die communicatievormen zijn ongeveer gebaseerd op de identificatie en de toestemming van de gebruikers. Misschien wordt het buzzword van 2016  daardoor ‘privacy’.
 
Als we Larry Page in een interview met The New York Times mogen geloven, geldt ‘Don’t fret over privacy. Love Google!’. Helaas voor hem blijkt uit de cijfers betreffende de geïnstalleerde adblockers van de afgelopen maanden, de aandacht die besteed wordt aan cookies en de vrees die tot uiting kwam tijdens diverse kwalitatieve onderzoeken rond het onderwerp, dat consumenten helemaal niet zo op hun gemak zijn wat deze issue betreft.
 
De wetgevers die ondertussen weten vanwaar de wind komt, werken in hun hoekje aan geruststellende reglementeringen die de vergaring en vooral communicatie van persoonlijke gegevens strenger aan banden moeten leggen. Met andere woorden, ‘Minority Report’, de film van Spielberg met zijn digitale panelen die aangepast worden naargelang het profiel van de voorbijgangers, zal technisch tot de mogelijkheden behoren, maar ’t is niet zeker dat de maatschappij het zal toelaten.
 
Hier vind je meer info.

Archief / BEST OF RESEARCH