Fr
Close

BEST OF RESEARCH

Radio: simplicity sells

Dinsdag 15 December 2015

Radio: simplicity sells

DAB, wat staat voor Digital Audio Broadcasting, is de wereldwijde standaard voor digitale radio. DAB is voor de radio wat de CD was voor de muziek en de DVD voor het beeld, hoor je wel eens. Maar de ontwikkeling is nog zeer beperkt in België en radio is nog steeds het medium waar digital de minste impact heeft. In Noorwegen nemen ze in 2017 definitief afscheid van de FM-band, bij ons zal dat (minstens) nog een paar jaar langer duren.
 
De mening van Space: ‘Video killed the radio star’ zongen de Buggles in 1980. 35 jaar later kunnen we alleen maar vaststellen dat ze ongelijk hadden en dat radio bovendien dienstdoet als het spreekwoordelijke Gallische dorp in het volop digitaliserende medialandschap.
 
Ondanks alle gedragsveranderingen, van digitale televisie tot sociale netwerken, blijft radio een vaste waarde in een context die soms serieus door elkaar geschud wordt. Misschien ligt het geheim van zijn succes in deze stabiliteit?
 
Authenticiteit, echtheid, oorspronkelijkheid zijn een krachtige waarde in opmars bij de consumenten. En is dat niet precies wat de radio hun geeft? In een wereld waar je alles kunt pauzeren, onderbreken, recupereren, becommentariëren en transformeren, biedt radio live content, echtheid. In onze info-obese wereld concentreert radio zich op het geluid, de stem. Op reclamevlak is zijn aanbod dat beperkt wordt door zijn technische normen eenvoudig, instant en massaal. Zowel voor adverteerders als voor consumenten is het Gallische dorp nog steeds erg aantrekkelijk.

Archief / BEST OF RESEARCH