Fr
Close

BEST OF RESEARCH

Second screen: vergeet multitasking, dat bestaat niet

Dinsdag 15 December 2015

Second screen: vergeet multitasking, dat bestaat niet

Natuurlijk staat het goed om te zeggen dat second screens het televisieverbruik boosten. Maar zijn smartphones en tablets niet bezig om uit te groeien tot het eerste scherm? Als het over televisie en multitasking gaat, wordt vaak vergeten te vermelden dat de vaakst voorkomende activiteiten gewoon eten (76%) en sms’en (69%) zijn.
 
De mening van Space: De metingen leveren niet strikt dezelfde resultaten op. Naar schatting betrof multi-screening (een – of meerdere – schermen raadplegen tegelijk met de televisie ) de afgelopen maanden minstens een Belg op twee. Dat betekent geenszins dat iedereen permanent en elke dag verdiept is in zijn tweede scherm. Gelukkig maar, want specialisten die het kunnen weten, zijn formeel: echt multitasken is onmogelijk. De aandacht blijft sowieso hangen bij een van de schermen. Dat kan heel snel verspringen, maar de menselijke geest kan geen twee dingen tegelijk (helaas!). Hij switcht gewoon van de ene task naar de andere. Dat leidt tot een minder goede memorisatie, een sterkere emotionele reactiviteit en een grote impact van de externe context (geluiden en gesprekken zullen je makkelijker afleiden dan als je geconcentreerd bent).
 
Het tweede scherm is dus een grote uitdaging voor de reclameaandacht. Meer uitleg hierover vind je hier en hier.

Archief / BEST OF RESEARCH