Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

mortierbrigade doet een vervanging voor De Morgen

Zondag 18 December 2022

mortierbrigade doet een vervanging voor De Morgen

Op 18 december vindt de apotheose plaats van het WK Voetbal plaats. Nooit eerder werd een WK zo fel bekritiseerd. Aan de line-up op het veld waar Argentinië het opneemt tegen Frankrijk zal het niet gelegen hebben; aan al wie niet van de partij mocht zijn wel. Dankzij mortierbrigade zijn die ongenode gasten uiteindelijk wel (virtueel) van de partij.

mortierbrigade en De Morgen besloten het WK in Qatar af te sluiten door te tonen wat (en vooral wie) je niet zult zien in de tribunes van het Lusail stadion: feestende fans met LGTBQ+ vlaggen en ‘One Love’ armbanden, arbeiders die voor de match worden uitgenodigd bij wijze van bedankje voor hun inspanningen, milieuactivisten die vragen stellen over de ecologische impact van dit WK...
 
“Maar deze droomfinale is in werkelijkheid onmogelijk”, aldus Frédéric Zouag, AD bij mortierbrigade. “Dus moesten we de hulp inroepen van kunstmatige intelligentie om beelden te maken die nooit in de tribunes van het Lusail-stadion te zien zullen zijn. Met andere woorden, kunstmatige intelligentie blijkt aldus menselijker dan menselijke intelligentie.”
 
De beelden werden gegenereerd met de hulp van fotograaf Hadrien Hanse, die gespecialiseerd is in het aanmaken van beelden op basis van AI. “Ze zijn het resultaat van vele verschillende tests en briefings, prompts, om de ideale beelden te genereren”, vervolgt de AD.
 
Het resultaat is op zijn minst verbluffend, want het is moeilijk te geloven dat de beelden volledig computer-gegenereerd zijn. “De verschillende foto’s verschenen in de zaterdageditie van De Morgen”, besluit Frédéric Zouag. “Er is ook een video met enkele van de gegenereerde beelden voor de sociale netwerken.”
 
Last but not least werden de foto's ook toegevoegd aan de Google Maps van het Lusail Stadion. Ze zullen dus voor altijd virtueel aanwezig zijn in het stadion.
 
De Morgen en Mortierbrigade 1 - Qatar 0!
 
Assets :
Credits :
  • Client : De Morgen
  • Contacts : Remy Amkreutz, Jörgen Oosterwaal, Dave Peeters, Sam De Moor
  • Agency : mortierbrigade
  • CD : Jens Mortier, Joost Berends, Philippe De Ceuster
  • Creation : Frédéric Zouag
  • Creation : Nicolas Gaspart
  • Strategy : Vincent D’Halluin
  • Digital Business Director : Jochen Sablon
  • Account Director : Evelyn Savels
  • Account Executive : Quentin Donckerwolcke
  • Social Lead : Lisa Smets
  • Social Creatives : Tine Van Daele, Ella Van Cappellen
  • Design : Kaatje Schreurs
  • Cross Media Designer / DTP : Kaatje Schreurs
  • Editor : Jelle Stroo