Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

DDB in seriemodus voor Kom op tegen Kanker

Zondag 12 December 2021

DDB in seriemodus voor Kom op tegen Kanker

Jongeren bereiken met klassieke sensibiliseringscampagnes is bijzonder moeilijk. Zeker als je weet dat ze vooral op eindeloos op TikTok zitten te scrollen. Wat als je ze nu eens meteen daar aansprak, bijvoorbeeld door de sterren op het sociale netwerk te laten zeggen dat roken niet cool maar cringe ofzo is. Aldus de slimme oplossing van DDB voor Kom op tegen Kanker.

“Uit het jaarlijks onderzoek van het Vlaams expertisecentrum voor Alcohol en andere Drugs blijkt dat 1 op de 20 jongeren tussen 12 en 15 jaar regelmatig rookt en zich nog steeds weinig bewust is van de ernstige gevolgen”, aldus Kom op tegen Kanker. “Op tijd sensibiliseren blijft dus nodig, want wie niet begint met roken, moet ook nooit stoppen.”
 
Kwint De Meyer, CD van DDB, vervolgt: “Gezien klassieke sensibiliseringscampagnes moeilijk doordringen bij deze doelgroep, gooiden DDB en Kom op tegen Kanker het over een andere boeg: een campagne door jongeren, voor jongeren. Hun rolmodellen, hun taal en hun kanalen.”
 
Onder de noemer #WhatTheSmoke lanceren de populairste Vlaamse TikTok-influencers een heuse TikTok-estafette: één verhaal, in verschillende afleveringen, op verschillende accounts. Elke sketch brengt één van de negatieve gevolgen van roken op een luchtige en ludieke manier onder de aandacht en eindigt met een cliffhanger die de volgende TikTokker introduceert. De volgende aflevering verschijnt dan op diens profiel en samen vormen de verschillende sketches de miniserie #WhatTheSmoke. Een serie die nu al een hype is met meer dan 400K views voor de eerste vijf afleveringen.
 
Sinds 2 december wordt elke dag een nieuwe aflevering gepost op een van de kanalen van de deelnemende influencers: Steffi Mercie, Anneleen Debaveye, Amir Motaffaf, Kobe Peeters, Stien Edlund, Elias Verwilt, Kessy Kangala Mpongo, Maximiliaan Verheyen, Miek Jacobs, Aaron De Groeve, Gerben Tuerlinckx en Jaël Ost. Samen goed voor meer dan 6 miljoen volgers.
 
“Tegelijk stond op MNM ook ‘Gillis & Govaerts’ de hele week in het thema van roken en waarom je er vooral niet mee moet beginnen”, besluit Kwint De Meyer. “Zo werd de bevallige Laura Govaerts omgetoverd tot een kettingrookster, kwam Jaël Ost vertellen over haar grootvader die is gestorven aan de gevolgen van roken en lichtte de vermaarde professor Dr. Filip Lardon toe wat roken met je lichaam doet. De acteurs van #WhatTheSmoke kwamen natuurlijk ook over de vloer. Ook TAGMAG, het populaire online nieuwsplatform voor jongeren, ondersteunt de campagne met hun bekende voxpops en een livestream door Jaël en Kessy met Nicolas Caeyers en Supercontent (Pieterjan Marchand en Jeff Bronder) als gasten.”
Assets :
Credits :
  • Client : Kom op tegen Kanker
  • Contacts : Anke Berckmans, Cathy Rigolle, Marina Van den Nouweland, Ann Gils
  • Agency : DVLR DDB
  • CD : Kwint De Meyer
  • Creation : Simon Detournay
  • Creation : Célestin Metens
  • Creation : Jan Schraeyen
  • Creation : James Gambrill
  • Creation : Ellen Potoms
  • Creation : Jan Lammens
  • Strategy : Dieter Riemaeker, Marie Geens, Fiona Boyle
  • Account Management : Annelies Schrevens, Molly Waeytens, Sharon Lavaert, Flup Coppens
  • Design : Sven Verfaille
  • Influencer Strategy & Relations : TBWA Reputation - Anneleen Coppens, Nell Dumortier
  • Film Production Company : AKA De Mensen
  • Film Production Company : MAKE
  • Creative Director : Tom Willems
  • Showrunners : Jasper Declerq & Joren Smet
  • Director : Jasper Declercq
  • TV + Post-Producers : Shana Duprez, Rana Cools, Audrey Dierckx
  • Editor : Jasper Flikschuh
  • DOP : Amir Motaffaf
  • Media : MNM & TAGMAG