SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

Air slaat hard toe voor Amnesty

Woensdag 18 Juni 2014


Air slaat hard toe voor Amnesty
Assets :
print 'Iggy Pop' print 'Dalai Lama' print 'Karl Lagerfeld'
Credits :
Client : Amnesty International
Contact : Philippe Hensmans
Agency : Air Brussels
Account : Julie De Smedt
CD : Marie-Laure Cliquennois
CD : Gregory Ginterdaele
Creation : Catherine Quadens
Creation : Jean-Marc Wachsmann
Retouching : François-Olivier Dedeyn
Creative Producer : Anne Gruszow

De laatste sensibiliseringscampagne die Air bedacht voor Amnesty International, doet veel hoofdzakelijk virtuele inkt vloeien. Love it or hate it, maar de doelstelling is alvast bereikt…

Voor wie van Mars en van Venus komt, herinneren we eraan dat Air in de aanloop van de Internationale Dag tegen Marteling op 26 juni een nieuwe sensibiliseringscampagne bedacht voor Amnesty International. Die omvat drie schokkende visuals met gezichten van bekende mensen die duidelijk slaag gekregen hebben. Zoals dat van de zanger Iggy Pop die duidelijk afgezien heeft. “De toekomst van rock 'n' roll is Justin Bieber" suggereert de head. Ter illustratie van het idee dat iemand die gemarteld is eender wat vertelt.
 
Philippe Hensmans, directeur van de Franstalige tak van Amnesty International, bekent ons ook zonder foltering: “Regeringen die marteltechnieken gebruiken, denken dat ze aldus kostbare informatie kunnen ontfutselen. De geschiedenis heeft echter geleerd dat gefolterde mensen meestal bereid zijn eender wat te bekennen om een einde te maken aan hun lijden, of dat nu de waarheid, een deel van de waarheid of juist het omgekeerde is.” Zoals in het voorbeeld van de rocklegende of dat van de Dalai Lama die onder druk van Air (of misschien was het Séguéla) toegeeft dat een man die op zijn 50ste geen Rolex heeft, een mislukkeling is. Grappig!
 
Niet iedereen deelt duidelijk die mening, want amper enkele uren nadat de campagne op de Facebook-pagina van de NGO verschenen was, stond op de site het volgende te lezen: “Deze campagne omvatte een visual met daarop de Dalai Lama. Die werd ruim verspreid via het internet. Hoewel ze het op geen enkele manier op hem gemunt had, integendeel, stootte ze een aantal gelovigen voor het hoofd. Daarom hebben we besloten ze uit onze digitale kanalen te verwijderen, om deze mensen niet te schokken en de aandacht van het publiek af te leiden van de echte doelstelling van deze campagne: foltering aanklagen.”
 
“Ik vind dat je met alles mag lachen, op voorwaarde dat het respectvol gebeurt”, aldus Eric Hollander, chairman en executive CD van Air. “Dat was blijkbaar niet het geval van ons idee met de Dalai Lama… We willen onze excuses aanbieden aan al wie hierdoor geschokt of gekwetst werd. Dat was uiteraard niet de bedoeling. Integendeel, we wilden er op een krachtige manier aan herinneren dat folteren onaanvaardbaar is, om wat voor reden dan ook.” Recent onderzoek had er immers op gewezen dat alsmaar mensen marteling aanvaardbaar vinden in bepaalde gevallen. Een kwalijk neveneffect van 11 september 2001, waarna onze Amerikaanse vrienden er een nationale sport van hebben gemaakt.
 
“Als iets niet werkt, moet je iets anders proberen”, besluit Eric Hollander. “We zijn altijd heel politiek correct geweest in onze campagnes voor Amnesty International, maar deze keer vonden we dat gezien de inzet humor alleen niet volstond om onze doelstelling te bereiken: het debat openen over de legitimiteit van foltering”. Opdracht volbracht: na amper zes uur hadden al 6000 mensen de campagne gedeeld. Aan het einde van de dag waren dat er al 18.000, zonder de minste dreiging of dwang. 






INTERVIEW

Barbara Verougstraete (The Oval Office):

Barbara Verougstraete (The Oval Office): "Podcast is een impactvolle tool voor storytelling"



DOSSIER  



Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier