Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

Air wil niet weten hoe voor Cap48

Zaterdag 1 September 2018

Air wil niet weten hoe voor Cap48

Air maakte een nieuwe sensibiliseringscampagne voor Cap48. Die herinnert er op krachtige wijze aan dat mensen met een handicap zoveel meer zijn dan die bewuste handicap. De campagne wil ervoor zorgen dat de vraag ‘En hoe is het gebeurd?’ uit hun dagelijks leven verdwijnt.

“80% van de handicaps is niet aangeboren”, begint Renaud Tockert, Algemeen Directeur van Cap48. “De dag waarop ze ontstaan, betekent niet alleen dat het hele leven van die mensen overhoop gegooid wordt, zowel lichamelijk als mentaal. We stellen ook vast dat ze vanaf dan bovendien enkel nog gelijkgesteld worden tot hun handicap. Via de blik van een voorbijganger, door een onaangepaste infrastructuur, een job die ze niet krijgen.” En een vraag die ze zowat elke dag voorgeschoteld krijgen: ‘Hoe is het gebeurd?’.
 
“Op zich is er niets mis met de vraag, vind ik, maar we zijn zoveel meer dan enkel het verhaal van wat ons overkomen is”, zegt campagnegezicht Yves Krauth die al meer dan negen jaar in een rolstoel zit. “Het echte verhaal zit veel meer in wat we vandaag doen en wat we morgen nog zullen doen. Het heeft in feite heel weinig belang hoe ik in die rolstoel terechtgekomen ben.”
 
Daarom besloten de creatieven om niet het verhaal van Yves’ ongeval te vertellen, maar ‘de’ verhalen, alle mogelijke verhalen. “Op 31 augustus vertelde Yves 50 verschillende scenario’s die allemaal de oorzaak van zijn handicap zouden kunnen zijn”, vervolgt Bart Gielen, Creatief Directeur bij Air. “Via de televisie, radio, Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, kortom, via alle mogelijke en denkbare communicatiekanalen hoor je telkens een andere versie van hoe het gebeurd is. Iedere keer eindigt het verhaal met de boodschap dat de oorzaak in feite niet zo belangrijk is, wel dat we samen vooruitgaan.”
 
Dankzij de bijzonder ruime mediamix werd de boodschap erin gehamerd vanaf de eerste campagnedag. De twee volgende weken zal ze versterkt worden met nieuwe scenario’s die dag na dag onthuld worden. “Het is een enorme uitdaging op het vlak van productie, maar dankzij de hulp van Bounce Rocks en Sonhouse, kunnen we heel soepel werken”, besluit Bart Gielen. “We hopen dat het publiek zich na deze campagne zal afvragen ‘Kijk ik naar de mens of naar de handicap?’ en ‘Wat kan ik doen opdat mensen met een handicap volledig deel uitmaken van onze samenleving?’. Dat geldt voor iedereen die een handicap heeft, of die nu aangeboren is of niet.”
Assets :
Credits :
  • Client : Cap48
  • Contacts : Renaud Tockert, Bénédicte Duval, Aurélie Englebert
  • Agency : Air
  • ECD : Eric Hollander
  • CD : Bart Gielen
  • Creation : Ruben Van Maldeghem
  • Creation : Yannick De Haes
  • Creation : Dries Floridor
  • Creation : Jonas Marysse
  • Creation : Yves Krauth
  • Connection Plan : Max Van Santen
  • Account : Julie Demoulin
  • Design : Yannick De Haes, Ruben Van Maldeghem, Dries Floridor, Jonas Marysse
  • Film Production Company : Bounce Rocks
  • Director : Pieter Neirynck
  • Photographer : Pieter Neirynck
  • Producer : Marlies Neudt