SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

BBDO rekt het voor Smart

Zondag 4 Februari 2018


BBDO rekt het voor Smart
Assets :
print print dealer radio '5'13 sec' radio 'man' radio 'vrouw'
Credits :
Client : Smart
Contacts : Jo Willems, Aurélie Capouillez
Agency : BBDO Belgium
CD : Arnaud Pitz
CD : Sebastien De Valck
Creation : Sarah Huysmans
Creation : Jasper Verleije
Account Team : Roel Sweron, Melissa Fastenaekels, Diane Vandebroeck
Strategic Planner : Wouter Van den Herrewegen
Design : Joris Bochman
Radio Producer : Nicolas Van Poeck
Radio Production Company : Sonicville

In het verlengde van het Autosalon bedacht BBDO voor Smart een campagne die promotie en branding combineert. Geen gemakkelijke oefening die BBDO duidelijk tot in de puntjes beheerst!

“We erfden het communicatiebudget van Smart in april, via het internationale niveau”, begint de CD van BBDO, Arnaud Pitz. “Tot dusver werkten ze met een lokaal bureau dat vooral promotie- en eventacties organiseerde. Dat leverde wel verkoop op, maar het ging ten koste van het imago. Waarom zou je meer betalen voor een Smart, als de concurrentie even kleine en vooral goedkopere modellen aanbiedt? De laatste maanden bestond ons werk er dus voornamelijk in het juiste evenwicht te vinden tussen branding en promo.”
 
Aan imagozijde stelt het bureau voor om terug te grijpen naar de fundamentals van het Smart-concept en zijn statuut van ‘kleinste van de kleinere wagens’ te heroveren. Met andere woorden, het autootje dat je overal kwijt geraakt, ook waar andere wagens niet kunnen parkeren. “Belgen verliezen enorm veel tijd met het zoeken naar parkeerplaats. Tot 75% van het verkeer in het stadscentrum heeft te maken met het zoeken naar parkeerplaats. Nochtans is er altijd wel een te vinden, als je met een Smart rijdt tenminste.”
 
Deze merkbelofte wordt slim herhaald in print, bannering, op de sociale netwerken en bij de dealers op de drie eerder genoemde markten, alsook op de radio. Met een spot van … 5'13" om precies te zijn, di enkel bij ons te horen is. “Dat is de gemiddelde tijd die we verliezen met het zoeken naar een parkeerplaats in de stad”, zegt Arnaud Pitz nog.
 
De productie die draait rond een koppel op zoek naar een parkeerplaats, was te horen op Qmusic en op Radio Contact, maar dan in een versie van 3 minuten (het wettelijk toegelaten maximum in het zuidelijke landsgedeelte). “Deze ongelooflijk lange spots dienden als kick-off voor de campagne. Ze werden ondersteund door een PR-campagne naar de algemene en gespecialiseerde pers”, besluit Arnaud Pitz.
 
Wij willen nog graag een pluim geven aan het printluik. Het was immers lang geleden dat we nog zo’n campagne gezien hadden: promotioneel, maar oh zo verzorgd! Hopelijk maken vele kleintjes een heel groot!






INTERVIEW

Joachim van Beust (Auxipress):

Joachim van Beust (Auxipress): "Dankzij big en smart data kunnen we bewijzen wat voor discours lezers van een merk verwachten"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier