SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

mortierbrigade/De Standaard : "The truth"

Zondag 14 Mei 2017


mortierbrigade/De Standaard :
Assets :
Tv radio targeted social video case study print poster online banners banners banners activation activation activation
Credits :
Client : De Standaard
Contacts : Emmanuel Naert, Klaartje De Bonnaire
Agency : mortierbrigade
CD : Jens Mortier
CD : Joost Berends
CD : Philippe De Ceuster
Creation : Jesse Van Gysel
Creation : Tom Meijer
Head of Production : Charlotte Coddens
Strategy : Vincent d'Halluin
Producer : Eline Rousseau
Design : Yoann Stas
DTP - Retouching : Vito Latorrata
Film Production Company : Caviar
Director : Tom Willems
Radio Production Company : Het Geluidshuis

Fake news en onwaarheden behoren ondertussen tot ons dagelijks leven. Erger nog, vaak halen ze kwaliteitsnieuws in, ook al is daar lang onderzoek aan te pas gekomen. De Standaard neemt zijn verantwoordelijkheid en verklaart de oorlog aan dit alarmerende verschijnsel.

“Nieuws is een onderdeel van ons dagelijks leven”, begint de Vlaamse krant. “Vandaag neemt een onjuiste of onware berichtgeving helaas een aanzienlijke plaats in ons dagelijks leven in. Om te tonen dat De Standaard een kwaliteitskrant is die zijn lezers gecontroleerde, geanalyseerde en onderbouwde informatie biedt, bedacht mortierbrigade een nieuwe imagocampagne die open kaart speelt. Het is een slimme manier om de lezers aan te moedigen om in de krant te investeren en te tonen dat die zich ertoe verbindt de hele waarheid te vertellen, ook in zijn reclame.”

“De waarheid is dat dit een advertentie is voor De Standaard. Dat de titel groot staat om uw aandacht te trekken. […] De waarheid is ook dat hoe meer abonnementen we verkopen, hoe beter we u over de waarheid kunnen vertellen. Onze journalisten kunnen dan grondiger uitzoeken hoe de vork precies in de steel zit. Meningen filteren en feiten uitklaren. Want de waarheid is dat u tegenwoordig al genoeg onwaarheden te lezen krijgt. En nog meer halve waarheden die in iemand anders zijn kraam passen. De waarheid is dat u op ons rekent om de waarheid zo goed mogelijk bloot te leggen, en dat wij op u rekenen om uw tijd en geld in ons te investeren.”

Dit is wat de lezers van De Standaard op woensdag in hun krant kunnen lezen. De campagne trekt de parallel tussen de manier waarop de krant nieuws behandelt en de manier waarop hij reclame maakt: in alle oprechtheid, waarheidsgetrouw. “In een wereld waar verkeerde of slechte informatie een aanzienlijke plaats inneemt in het dagelijks leven – meer bepaald door het delen van onvolledig of fout nieuws op de sociale netwerken, wil De Standaard de situatie rechttrekken. Als lezers niet meer betalen om informatie te krijgen, is het erg moeilijk om nog op de media te kunnen rekenen voor kwaliteitsnieuws.”
 
Joost Berends, creatief directeur bij mortierbrigade vervolgt: “De Standaard is een kwaliteitskrant met journalisten die keihard werken om uitgediepte, gecontroleerde en gestaafde informatie aan de lezers te bieden. Zodat ze met juist en objectief nieuws kunnen komen. Via deze campagne tonen we op een creatieve manier dat de krant zijn informatie zonder taboes verwerkt en bevestigen we zijn positionering. Daarom leggen we het publiek uit dat de waarheid voor De Standaard essentieel is, om goed nieuws te kunnen brengen. Dat geldt ook voor de advertenties. En lezers in de krant moeten investeren als ze willen dat de krant goed nieuws brengt. Vandaar de vrij directe boodschap: ‘De waarheid is dat we u een krant willen verkopen’.” 






INTERVIEW

Gert Ysebaert (Mediahuis):

Gert Ysebaert (Mediahuis): "Onze business is journalistiek en die moeten we verzilveren, via welk kanaal dan ook"



DOSSIER  



Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier