SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

Leo Burnett verandert de regels voor de Vlaamse Overheid

Vrijdag 25 September 2015


Leo Burnett verandert de regels voor de Vlaamse Overheid
Assets :
print radio radio
Credits :
Client : Vlaamse Overheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken
Contact : Dirk Verhoeven
Agency : Leo Burnett Brussels
CD : Tom Garcia
Creation : Wout Geysen
Creation : Jurgen Verbiest
Creation : Ivan Moons
Creation : Tom Garcia
Graphic Design : Benoit Germeaux, Ivan Moons
Strategic Planner : Dieter Riemaeker
Account Director : Jeroen Vernelen
Account Manager : Elodie Pagaud
Managing Director : Kaat Danneels
Agency Producer : Monique Sampermans
Print Producer : Luc Sneyers
Radio Production Company : Sonicville
Music Composition : Sonicville
Production Company : Hamlet
Photographer : Frank Abbeloos
Media : Mindshare
Producer : Ruben Goots

Leo Burnett ontwikkelde een nieuwe sensibiliseringscampagne voor te snel rijden en meer in het algemeen voor verkeersveiligheid in het Vlaams Gewest. Het minste wat we daarover kunnen zeggen, is dat de doelstelling voor het bureau alvast bereikt is.

“Met de zesde staatshervorming is verkeersveiligheid in Vlaanderen een regionale kwestie geworden”, luidt het bij de Vlaamse Overheid. “Daarom ging de competitie rond het budget voor een sensibiliseringscampagne voor de problematiek dit jaar uit van de Vlaamse regering. De pitch werd onlangs gewonnen door het bureau Leo Burnett, met een campagne die niet onopgemerkt zal voorbijgaan.”

“Het concept van de campagne is opgebouwd rond Ray”, aldus Tom Garcia, de CD van Leo Brunett. “Een coole, nonchalante gast die goed in zijn vel zit. In zijn opval- lend roze hemd en witte pak werpt hij zichzelf op als ‘bewaker’ van de Vlaamse wegen. Zijn missie: eraan herinneren dat je goed gedragen op de weg net zoals hij meer dan oké is.”

Na de beroemde Bob besloten de creatieven van Leo Burnett een nieuwe mascotte in het leven te roepen, met als doel de Vlaamse automobilisten te sensibiliseren voor de risico’s die ze lopen en de gevaren waaraan ze andere weggebruikers blootstellen door hun rijgedrag dat niet altijd even goed strookt met een optimale verkeersveiligheid op de Vlaamse wegen... Het is een veelbeproefde techniek in de reclame die zijn sporen ruimschoots verdiend heeft.

Dat geldt in elk geval voor Bob. In het geval van Ray zijn er voor- en tegenstanders en die zijn momenteel in een heuse mediastrijd verwikkeld. Zo vindt Touring bijvoorbeeld dat de sensibilisering compleet tenietgedaan wordt door de gebruikte humor en door het feit dat niemand de Ray in kwestie kent: hij is opeens zomaar opgedoken, met zijn onwaarschijnlijke look, in een onwaarschijnlijke setting, met al even onwaarschijnlijke uitspraken.

“Mensen zijn niet gewend aan humor voor dit soort boodschappen”, verdedigt Tom Garcia zich, hier maar ook via een korte video die hij bereid was ons toe te sturen. “Tot dusver toonden sensibiliseringscampagnes meestal een universum dat totaal tegengesteld is aan wat we voor Ray bedacht hebben. Meestal ging het om sombere situaties met schokkende beelden. Mensen geraken helaas gewend aan die overdaad aan gewichtige woorden en pakkende beelden. Waardoor het verhoopte effect geleidelijk vervaagt. Dat blijkt uit diverse studies. Daarom hebben we besloten volop te gaan voor humor. In deze bepaalde context was dat voor ons een goede manier om de aandacht te trekken, aangezien het compleet onverwacht is. We hadden het duidelijk niet bij het verkeerde eind.”

Momenteel is Ray te bekijken en te beluisteren op affiches langs de weg en op de radio. Vervolgens komt het concept aan bod via verschillende thema’s (gordel dragen, verstrooidheid en bellen aan het stuur). 






INTERVIEW

Gert Ysebaert (Mediahuis):

Gert Ysebaert (Mediahuis): "Onze business is journalistiek en die moeten we verzilveren, via welk kanaal dan ook"



DOSSIER  



Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier