Fr
Close

CAMPAIGN OF THE WEEK

mortierbrigade paradeert voor Mooimakers

Zondag 5 Juli 2020

mortierbrigade paradeert voor Mooimakers

mortierbrigade bedacht een verrassende sensibiliseringscampagne voor Mooimakers. Die verheft afval tot modeaccessoire en transformeert al wie het in de vuilbak gooit tot topmodel.

“In de zomer maken we meer uitstapjes”, aldus Mooimakers. “Helaas gaat dat vaak gepaard met meer afval buiten. Om dat probleem op een leuke manier aan te pakken, bedacht mortierbrigade een campagne die verband houdt met een vraag die elk jaar terugkomt: wat wordt de look van deze zomer?” Het antwoord is heel eenvoudig: de zomerlook dit jaar, is je afval in de vuilbak gooien.
 
Met andere woorden: je hoeft je niet langer het hoofd te breken over de juiste outfit, zolang je je afval netjes weggooit, ben je altijd hip. Deze opvallende vaststelling wordt vertaald in een heuse modecampagne. Centraal daarin staan visuals die veel weghebben van het lookbook van een luxekledingmerk. De beelden worden tot leven gebracht via de sociale media, waar ze in de feed van de surfers voorgesteld worden als een modevideo.
 
“Iedereen weet dat je geen afval moet achterlaten en toch moet er voortdurend aan worden herinnerd”, aldus Joost Berends, ECD en partner bij mortierbrigade. “Sensibiliseren zonder met de vinger te wijzen is heel belangrijk om de boodschap op een positieve manier door te geven. Vandaag mogen we weer buiten en omdat we allemaal ons beste beentje willen voorzetten nadat we maanden thuis hebben binnengezeten, is het modethema relevanter dan ooit. Zien en gezien worden is perfect voor het verhaal dat we willen vertellen.”
 
De visuals zijn het werk van Kurt Stallaert. De fotograaf werkte met echte modellen om de typische sfeer van de modewereld weer te geven. De radiospots zijn opgevat als commentaren bij een defilé, met dit verschil dat ze niet de catwalk, maar het gedrag van de voorbijgangers becommentariëren.
 
De campagne omvat ook een samenwerking met de bekende Belgische modefiguur Tiany Kiriloff: voor een keer kan het haar niet schelen wat we dragen, zolang het afval maar in de vuilbak gaat. Last but not least staan er activeringen op openbare plaatsen op het programma, waarbij voorbijgangers zelf uitgenodigd worden op het podium te defileren met hun ‘summer look 2020’.
 
“Naast de sensibiliserende boodschap roept Mooimakers iedereen op zijn verpakking thuis te laten of mee naar huis te nemen”, aldus de ECD. “De strijd tegen sluikstorten is veel makkelijker te winnen als niemand afval bij heeft.” Hopelijk wordt dat een echte modehit!


Assets :
Credits :
  • Client : Mooimakers
  • Contacts : Kelly Baetens, Carole Michels, Elke Celen, Jasna Schramme
  • Agency : MORTIERBRIGADE
  • CD : Jens Mortier
  • CD : Joost Berends
  • CD : Philippe De Ceuster
  • Creation : Jannis Min-Jou
  • Creation : Thomas De Boeck
  • Creation : Usman Abdul
  • Creation : Robin Stam
  • Head of Production : Charlotte Coddens
  • Strategy : Philippe Gérin, Laura DeKnock, Chenling Zhang
  • Lead Producer : Tine Van Hasselt, Tuyen Pham
  • Producer : Gwen Reynaert
  • PR Manager : Anne-Cécile Collignon
  • Social Media Manager : Jonas Van Bael
  • Social Media Creative : Tom Baetens, Emma Poorters
  • Digital Project Manager : Julie Post
  • Development : BLISS
  • Design : Kaatje Schreurs
  • DTP : Vito Lorrata, Sophie Bayeul
  • Production Company Photography : White Russian
  • Photographer : Kurt Stallaert
  • Executive Producer : Eveline Vanassche
  • Radio Production Company : Sonhouse
  • Production Company Social delivarbles : La Mancha Agency
  • Media : Maxus
  • PR : Lewis Agency
  • Event : Fast Forward Events