Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

iO geeft hoop een gezicht voor Amnesty

Zondag 28 April 2024

iO geeft hoop een gezicht voor Amnesty

Hoop, liefde, menselijkheid. Met deze drie woorden vat iO voor Amnesty International Vlaanderen de krachtigste wapens samen om de verdedigers van de mensenrechten te verdedigen. Aldus de boodschap van een nieuwe tv-spot die archiefbeelden toont van slachtoffers die hun familie opnieuw in de armen kunnen sluiten nadat ze jaren onterecht van hun vrijheid beroofd werden.

“De briefing van Amnesty was even eenvoudig als complex”, aldus Sam De win, de ECD van iO. “De NGO wilde een communicatie die gebaseerd zou zijn op hoop en die de mensenrechten in het algemeen naar voren zou schuiven, in plaats van een welbepaald thema. En meer bepaald de mensenrechten als oplossing voor een rechtvaardige wereld, maar ook als praktische toepassing van universeel gedeelde waarden, zoals medeleven, solidariteit en waardigheid.”
 
Onder het motto ‘De Kracht van de Mensen’ kiezen iO en Amnesty International Vlaanderen resoluut voor een positieve boodschap: die van de hoop. Die wordt niet geïllustreerd met de gebruikelijke schrijnende taferelen, maar uitsluitend met momenten van orpechte hoop en intens geluk, zoals van de mensen die na jaren opsluiting opnieuw hun geliefden in de armen kunnen sluiten.
 
“Hoe je het ook bekijkt, mensenrechten verdedigen is vooral het resultaat van de keiharde inzet van individuen, meestal achter de schermen”, vervolgt Sam De Win. “Maar gelukkig loont het soms, zoals blijkt uit de vrijlating van de Belgische hulpverlener Olivier Vandecasteele na 15 maanden in een Iraanse gevangenis. Of uit de terugkeer naar haar land van de Salvadoraanse Teodora del Carmen Vasquez die veroordeeld werd tot 30 jaar gevangenisstraf voor 'moord' nadat ze beviel van een doodgeboren kind. De kracht van mensen speelde een cruciale rol in deze herenigingen: ze vonden onder meer plaats na intensieve campagnes van Amnesty International Vlaanderen.”
 
Al deze voorbeelden zijn gebundeld in een tv-spot, gemonteerd in samenwerking met oorlogscorrespondent en filmmaker Daniel Demoustier. “De beelden vinden is één ding, de toestemming van de mensen krijgen - de conditio sine qua non voor het maken van de film - is nog iets heel anders! Het was niet altijd gemakkelijk, bijvoorbeeld om een Salvadoraanse vrouw op te zoeken om uit te leggen dat je haar foto wilde gebruiken in een televisiereclame in België.”
 
Naast online wordt ‘De Kracht van de Mensen’ vanaf 30 april een week lang gratis en in prime time uitgezonden op VRT 1. “Zoals elk jaar biedt de VRT zendtijd op radio of televisie aan een NGO met een sterk verhaal. Dit jaar zijn we erin geslaagd om de jury te overtuigen door hoop een gezicht te geven”, besluit Sam De Win.
Assets :
Credits :
Client: Amnesty International Vlaanderen
Contacts: Griet Ryckeboer, Eleni Verschaeve
Agency: iO
Executive Creative Director: Sam De Win
Creative Team: Ivan Moons, Wouter Huyghe
Sound: Raygun
Strategy: Amber Verberckmoes
Account Manager: Ena Stevens
Director: Daniel Demoustier
Motion Design: Laurens Maes
Images: SOS MEDITERRANEE: Tess Barthes